Termin oznaczający dosłownie miejsce lub lokalizację. W kontekście gospodarczym odnosi się do pozycji Niemiec (lub konkretnego regionu, miasta) jako atrakcyjnego miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej i inwestycji.
W debacie publicznej często używa się pojęcia Standort Deutschland, czyli „Niemcy jako lokalizacja gospodarcza”. Odzwierciedla ono konkurencyjność RFN na arenie międzynarodowej i obejmuje takie aspekty jak m.in. stabilność polityczna i prawna, infrastruktura publiczna, system edukacji, wykwalifikowana siła robocza, koszty pracy, regulacje podatkowe, innowacyjność i dostęp do technologii. Historycznie atrakcyjność Niemiec jako Standort kształtował rozwój przemysłu, sieci transportowej i edukacji technicznej.
W naszej analizie RFN termin Standort ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia priorytetów i decyzji gospodarczych podejmowanych przez tamtejszych rządzących. Ze względu na istotną rolę przemysłu w gospodarce celem polityki tego państwa jest zapewnienie atrakcyjnych warunków ramowych dla przedsiębiorstw produkcyjnych. Do głównych przeszkód w rozwoju przedsiębiorczości na terenie Niemiec należą: nadmierna biurokracja, wysokie ceny energii i podatki oraz niedobory wykwalifikowanej siły roboczej. (AKz)
Zob. Niemcy: szanse na przezwyciężenie kryzysu gospodarczego