Analizy

Traktat niemiecko-brytyjski: historyczne porozumienie na trudne czasy

Cooperation
Piotr Szymański

Podczas wizyty kanclerza Friedricha Merza (CDU) 17 lipca w Londynie doszło do podpisania brytyjsko-niemieckiego Traktatu o przyjaźni i współpracy dwustronnej (Kensington Treaty). Zakłada on współdziałanie w wielu obszarach: od polityki zagranicznej przez gospodarkę i innowacje, aż po transformację energetyczną i rolnictwo. Najwięcej miejsca obie strony poświęciły aktywizacji kooperacji w dziedzinie bezpieczeństwa, w tym wewnętrznego (migracje), i obronności. W Traktacie podkreślono znaczenie NATO oraz odwołano się do zobowiązań wynikających z art. 5 traktatu waszyngtońskiego i potwierdzono je, ale zawarto zarazem dodatkową klauzulę obronną. Wielka Brytania i RFN zobowiązują się w niej do udzielenia sobie wzajemnej pomocy, włączając środki wojskowe, w przypadku zbrojnej napaści na jedno z nich. Stwierdzają przy tym, że nie istnieje żadne zagrożenie strategiczne dla jednej ze stron, które nie stanowiłoby równocześnie takiego niebezpieczeństwa dla drugiej. Oba państwa będą utrzymywały ścisły dialog w kwestiach obronności będących przedmiotem ich wspólnego zainteresowania, w tym nuklearnych. Londyn i Berlin zdefiniowały przy tym rosyjską agresję na kontynencie europejskim jako najpoważniejsze zagrożenie dla ich bezpieczeństwa. W odrębnym aneksie Wielka Brytania i RFN zapowiedziały realizację 17 projektów, które będą ewaluowane co dwa lata podczas dwustronnych konsultacji międzyrządowych (zob. Aneks).

Dla Niemiec nowy traktat potwierdza wolę zacieśnienia współpracy z najważniejszym europejskim sojusznikiem spoza UE. Ma także przypieczętować współdziałanie obu państw wobec perspektywy zmniejszania zaangażowania USA w Europie. Z punktu widzenia Wielkiej Brytanii umowa z RFN ma programować pobrexitową kooperację w obszarze bezpieczeństwa i gospodarki ze strategicznym partnerem na kontynencie. Londyn i Berlin postrzegają traktat jako uzupełnienie wzmocnionej współpracy obu stron z Paryżem i zapowiedź większego wykorzystania formatu E3 (Wielka Brytania, Francja, RFN) w bezpieczeństwie europejskim (zob. Francja i Wielka Brytania: początek dwustronnej koordynacji odstraszania nuklearnego).

Komentarz

  • Traktat jest pierwszym tak kompleksowym porozumieniem zawartym między Niemcami a Wielką Brytanią po II wojnie światowej. Prace nad nim prowadził już rząd Olafa Scholza (SPD). W październiku 2024 r. strony podpisały porozumienie obronne zacieśniające współpracę wojskową i przemysłów zbrojeniowych. Dokumenty te wpisują się w niemiecką politykę możliwie bliskiego zbliżenia z Londynem po brexicie. Jej realizacji sprzyjają obawy o utrzymanie wojskowej obecności USA w Europie, zagrożenie rosyjskie oraz otwartość rządu Keira Starmera na kooperację z UE.
  • Nowy traktat domyka „trójkąt” podobnych porozumień między najsilniejszymi gospodarczo i militarnie państwami Europy – Wielką Brytanią, Francją i Niemcami w formacie E3. W ich zamyśle ma on stanowić rdzeń koordynacji działań na rzecz bezpieczeństwa europejskiego z możliwością rozszerzenia o innych aktorów (np. Włochy i Polskę). Obecnie skupiać się ma na zapewnieniu stabilnego wsparcia dla Kijowa (Londyn i Paryż koordynują tzw. koalicję chętnych, a Londyn i Berlin tzw. grupę Ramstein), kształtowaniu relacji z USA i stabilizacji sytuacji na Bliskim Wschodzie. Wielka Brytania, Francja i RFN postrzegają swoje bezpieczeństwo jako nierozerwalnie ze sobą związane, co rodzi pewne ryzyko wytworzenia się na kontynencie europejskim jego dwóch poziomów (z zachodnią strefą wzmocnionych gwarancji), a także zdominowania dialogu USA–Europa przez E3.
  • Berlin i Londyn za podstawę swojego bezpieczeństwa uznały zaangażowanie w NATO i wypełnianie wynikających z tego zobowiązań oraz działanie na rzecz bliższej współpracy między Sojuszem a UE. Deklaracja wzajemnej obrony nie pociąga jednak za sobą wyraźnie wzmocnionej kooperacji między siłami zbrojnymi Niemiec i Wielkiej Brytanii. Nie powstaną wspólne stałe formacje (jak np. Niemiecko-Francuska Brygada) ani siły (jak np. brytyjsko-francuskie Połączone Siły Wspólne). Uzgodniono natomiast rozszerzenie istniejących programów wymiany (oficerowie z jednego państwa będą pełnić służbę w jednostkach drugiego), wspólne szkolenia i kursy sztabowe. Z perspektywy państw frontowych NATO istotne jest to, że obie strony planują rozwijać wielodomenową kooperację ukierunkowaną na udział w operacji obrony zbiorowej o wysokiej intensywności, ze szczególnym uwzględnieniem flanek północnej i wschodniej. W kontekście ochrony infrastruktury krytycznej i morskich linii komunikacyjnych ubiegłoroczne porozumienie resortów obrony zapowiedziało epizodyczne rozmieszczanie w Szkocji niemieckich samolotów P-8A (po ich wejściu do służby), służących wykrywaniu i zwalczaniu okrętów podwodnych.
  • Dobrze już rozwinięta współpraca przemysłów zbrojeniowych Wielkiej Brytanii i Niemiec ma ulec w przyszłości dalszemu wzmocnieniu. Zarazem w ostatnich latach jest ona asymetryczna – opiera się głównie na eksporcie, produkcji i wspólnym rozwijaniu niemieckich systemów w Wielkiej Brytanii. Pogłębiona kooperacja dotyczy głównie utrzymania oraz rozwoju uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) na wyposażeniu obu państw (wozy Boxer, armatohaubice RCH 155, nowe torpedy dla samolotów rozpoznania morskiego), a także inwestycji w nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja w systemach uzbrojenia, obrona przed dronami i cyberbezpieczeństwo. Zapowiedziana synchronizacja prawa dotyczącego eksportu UiSW (przystąpienie Wielkiej Brytanii do stosownego traktatu między RFN a Francją z 2019 r., do którego dołączyła też Hiszpania) może przełożyć się na jego znaczący wzrost i zwiększenie opłacalności europejskich projektów zbrojeniowych. Różnice w prawie eksportowym są jedną z największych przeszkód w eksporcie wielonarodowych systemów uzbrojenia, szczególnie na rynki pozaeuropejske. Co ważne w kontekście odstraszania Rosji – Londyn i Berlin będą kontynuować prace nad pociskami manewrującymi dalekiego zasięgu (European Long Range Strike Approach).
  • Treść traktatu i uzgodnione projekty wskazują na wolę intensyfikacji współpracy w takich obszarach jak infrastruktura, gospodarka i nowe technologie. Dla Wielkiej Brytanii Niemcy są drugim partnerem handlowym, a dla RFN Wielka Brytania dziewiątym. Z perspektywy Londynu traktat jest szansą na poprawę relacji gospodarczych z Berlinem po brexicie – jeszcze w 2016 r. Wielka Brytania była trzecim partnerem handlowym Niemiec. W ciągu najbliższej dekady oba państwa będą pracowały nad rozwojem korytarza wodorowego oraz bezpośrednim połączeniem kolejowym Londyn–Berlin. Zapowiedziały również ustanowienie strategicznego partnerstwa kosmicznego i w zakresie półprzewodników.

     

Aneks. Wybrane inicjatywy ze wspólnych projektów brytyjsko-niemieckich załączonych do Traktatu o przyjaźni i współpracy dwustronnej

  1. Odbudowa Ukrainy
  • Wspólne działania na rzecz reform, odbudowy i odporności Ukrainy
  • Koordynacja wsparcia humanitarnego, rozwojowego i pokojowego
  1. Współpraca obronna (wdrożenie porozumienia obronnego Trinity House)
  • Rozwój zdolności precyzyjnych uderzeń dalekiego zasięgu (ponad 2000 km) w ramach projektu European Long Range Strike Approach (ELSA)
  • Współpraca w zakresie bezzałogowych systemów powietrznych i interoperacyjności sił powietrznych
  • Partnerstwo sił lądowych (m.in. systemy artyleryjskie RCH 155, kołowe transportery opancerzone Boxer)
  • Współpraca podwodna, w tym wspólne szkolenia załóg samolotów P-8 i zakupy torped Sting Ray
  1. Wzmocnienie współpracy przemysłów obronnych i eksportowej
  • Wspólne przetargi i kampanie eksportowe
  • Rozwój kooperacji w ramach forum przemysłu obronnego Wielkiej Brytanii i RFN
  1. Wdrożenie planu działania przeciwko nielegalnej migracji
  • Skuteczniejsza walka z przemytem migrantów dzięki wzmocnieniu kooperacji organów ścigania i wymiarów sprawiedliwości oraz usprawnieniu procedur powrotowych
  • Wprowadzenie w RFN przepisów penalizujących wspieranie nielegalnej migracji
    do Wielkiej Brytanii
  • Lepsza koordynacja działań policyjnych i prokuratorskich przeciwko zorganizowanym
    grupom przestępczym zajmującym się handlem ludźmi i przemytem migrantów
  • Współpraca w ramach forów regionalnych (Grupa z Calais, proces berliński)
  • Wzajemne wsparcie w zarządzaniu systemami migracyjnymi i zabezpieczeniu granic
  1. Strategiczne partnerstwo naukowo-technologiczne
  • Współpraca w zakresie technologii kwantowych, sztucznej inteligencji, rozwiązań cyfrowych, półprzewodników, zdolności kosmicznych i zrównoważonej energetyki
  1. Projekty infrastruktury energetycznej Morza Północnego
  • Rozwój połączeń energetycznych i projektów wodorowych
  1. Utworzenie grupy zadaniowej ds. bezpośredniego połączenia kolejowego Berlin–Londyn
  2. E-bramki (e-gates)
  • Wprowadzenie ułatwień dla obywateli brytyjskich w podróżach do RFN
  1. Wymiana szkolna i mobilność obywateli
  • Wprowadzenie bezwizowych podróży grup szkolnych
  • Powołanie wspólnej grupy eksperckiej ds. mobilności
  1. Współpraca biznesu
  • Promowanie kooperacji między firmami niemieckimi i brytyjskimi (m.in. poprzez Business-Government Forum) i identyfikowanie obszarów o znacznym potencjale wzrostu
  1. Strategiczne partnerstwo w zapobieganiu konfliktom i w stabilizacji
  2. Stabilizacja Bałkanów Zachodnich
  • Wspólne inicjatywy wobec regionu w ramach procesu berlińskiego
  • Wsparcie dla bezpieczeństwa i integracji euroatlantyckiej regionu
  1. Współpraca na kierunku indopacyficznym
  • Koordynacja w zakresie bezpieczeństwa morskiego i regionalnego
  • Wspólne inicjatywy gospodarcze i klimatyczne
  1. Partnerstwo w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom biologicznym
  • Wymiana doświadczeń, obrona przed bronią biologiczną i bioterroryzmem,
    przygotowania systemowe do reagowania na patogeny skrajnie chorobotwórcze
  • Wspólne ćwiczenia
  1. Strategiczne partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju
  • Budowanie sojuszy w celu realizacji Agendy 2030
  • Organizacja corocznego Dialogu Rozwojowego, m.in. w celu wspierania państw Globalnego Południa
  1. Edukacja, kultura, sport
  • Zwiększanie liczby wymian szkolnych
  • Wznowienie prac dwustronnej Komisji ds. Kultury i Edukacji
  1. Współpraca instytucji finansowych
  • Pogłębianie powiązań rynkowo-kapitałowych pomiędzy instytucjami brytyjskimi
    (British Business Bank, National Wealth Fund, British International Investment)
    a niemieckim państwowym bankiem rozwoju (KfW)

Źródło: Friendship and Bilateral Cooperation Treaty: The 17 Projects the UK and Germany will deliver together, 17.07.2025, gov.uk.