
Komentarze osw
n u m e r  9 0  |  2 0 . 0 9 . 2 0 1 2  |  o ś r o d e k  s t u d i ó w  w s c h o d n i c h  i m .  m a r k a  k a r p i a

1OSW.WAW.PL

Media i wolność słowa na Ukrainie 
przed wyborami parlamentarnymi

Tadeusz Iwański

W ciągu ostatnich dwóch lat niezależność mediów na Ukrainie poddawa-
na jest systematycznemu ograniczaniu. Po okresie względnej wolności 
w latach 2005–2010 zakres pośredniej i bezpośredniej kontroli władz nad 
mediami powiększył się, co zniwelowało zdobycze pomarańczowej rewolucji 
w tej dziedzinie. Media na Ukrainie w coraz mniejszym stopniu wypełniają 
funkcje kontroli władz i polityków oraz rzetelnego informowania społeczeń-
stwa o sytuacji w kraju. Najważniejsze przyczyny takiego stanu rzeczy to: 
(1) koncentracja głównych środków masowego przekazu w rękach naj-
większych ukraińskich oligarchów, których interesy gospodarcze zależą od 
władz; (2) instrumentalne wykorzystywanie mediów do walki politycznej 
i biznesowej; (3) zawłaszczenie przez ekipę rządzącą instytucji kontrolują-
cych media; (4) represje w stosunku do mediów krytycznych wobec władz 
oraz (5) brak niezależnego nadawcy publicznego. W rezultacie wpływ me-
diów na procesy polityczne przed wyborami parlamentarnymi 28 paździer-
nika jest nieznaczący. Wynika to również z biernej postawy ukraińskiego 
społeczeństwa, zmęczonego polityką i skoncentrowanego na kwestiach 
socjalnych. Nadużycia czy skandale korupcyjne ujawnione przez media nie 
wywołują reakcji społeczeństwa i rzadko badane są przez prokuraturę.

Stopień kontroli władz nad mediami rośnie w zależności od popularności me-
dium. Obecnie za najmniej wiarygodny środek masowego przekazu należy 
uznać telewizję. Z kolei największym pluralizmem, a jednocześnie bardziej 
ograniczoną dostępnością charakteryzuje się segment mediów internetowych. 

Polityczne uwarunkowania funkcjonowania środków masowego przekazu 
na Ukrainie prowadzą do różnych form patologii. Najpoważniejsze to cen-
zura właścicielska i autocenzura dziennikarzy oraz duży odsetek materia-
łów noszących charakter politycznej kryptoreklamy. Wraz ze zbliżającymi 
się wyborami parlamentarnymi patologie ukraińskiego rynku mediów przy-
bierają na sile.

K
O

M
E

N
T

A
R

Z
E

 O
S

W
 

 O
ś

r
o

d
e

k
 S

t
u

d
ió

w
 W

s
c

h
o

d
n

ic
h

 
 C

e
n

t
r

e
 f

o
r

 E
a

s
t

e
r

n
 S

t
u

d
ie

s
 

 K
O

M
E

N
T

A
R

Z
E

 O
S

W
 

 O
ś

r
o

d
e

k
 S

t
u

d
ió

w
 W

s
c

h
o

d
n

ic
h 

OSW.WAW.PL



Komentarze osw
numer 90  |  20 .09 . 2 01 2  |  ośrodek studiów wschodnich im.  marka  karpia

2

Media i polityka po 2010 roku

W ciągu pięciu lat po pomarańczowej rewolucji (2005–2010) media i dziennikarstwo na 
Ukrainie rozwijały się w warunkach stosunkowej wolności. Szczególnie w porównaniu z dru-
gą kadencją rządów Leonida Kuczmy, której symbolem było zabójstwo dziennikarza Georgija 
Gongadze. Wzrost pluralizmu i obiektywizmu w mediach uznawany był za jedno z głównych 
osiągnięć rewolucji. Erozja wolności mediów rozpoczęła się pod koniec rządów pomarań-
czowych, gdy wobec zbliżających się wyborów prezydenckich w styczniu 2010 roku poli-
tycy zwiększyli presję na media. Po wyborach, gdy urząd objął Wiktor Janukowycz, proces 
ten uległ gwałtownemu przyspieszeniu. Właściciele największych holdingów medialnych 
podporządkowali się władzom i przywrócili ściślejszą kontrolę nad polityką informacyjną. 
Celem tych działań było zdyscyplinowanie dziennikarzy, by swoimi materiałami nie narażali 
właścicieli mediów na konflikt z rządzącymi. W rezultacie obecnie najpopularniejsze kanały 
telewizyjne oraz media drukowane w różny sposób wspierają władzę lub powstrzymują się 
od jej krytyki. Dysponuje ona bowiem szeregiem instrumentów kontrolnych, w postaci m.in. 
sankcji finansowych bądź administracyjnych, mogących negatywnie wpłynąć na główne 
przedsięwzięcia biznesowe oligarchów. Media te służą właścicielom jako wsparcie infor-
macyjne ich przedsięwzięć biznesowych i politycznych oraz instrument dbałości o własny 

wizerunek i zachowania dobrych relacji 
z władzą. Dopiero na kolejnym miejscu 
media pełnią funkcję komunikatora mię-
dzy władzą a społeczeństwem. Wiadomo-
ści prezentowane przez media są często 
zmanipulowane, a fakty niekorzystne dla 
władz są przemilczane.
Ostatnie dwa i pół roku to również okres 
ograniczania działalności mediów krytycz-

nych wobec władz oraz wzrastającej liczby naruszeń praw dziennikarzy i wolności wyko-
nywania zawodu. W 2010 roku państwowy regulator rynku mediów odebrał dodatkowe 
częstotliwości dwóm kanałom opozycyjnym: Tvi i Kanałowi 5, przyznane im przed wyborami 
prezydenckimi i przekazał je lojalnej stacji Inter. W sierpniu 2011 roku stacja Tvi nie otrzy-
mała licencji na transmisję programu w wersji cyfrowej, obowiązkowej dla nadawców od 
2015 roku. Obecnie natomiast przeciw dyrektorowi Tvi Mykole Kniażyckiemu, kandydujące-
mu z list opozycji do parlamentu, toczy się sprawa sądowa o nieprawidłowości w płaceniu 
podatków, a część operatorów telewizji kablowych usunęła stację z listy programów lub 
przeniosła do droższych pakietów1. W tym okresie dochodziło również wywierania politycz-
nej i ekonomicznej presji na dziennikarzy i nadawców, ich zastraszania, pobić, wytaczania 
procesów sądowych oraz stosowania cenzury2. 

Patologie ukraińskich mediów

Symbioza właścicieli mediów i władz prowadzi do rozwoju wielu patologii. Najbardziej nega-
tywne zjawiska, które w ostatnich miesiącach uległy zwiększeniu, to cenzura właścicielska 
i autocenzura dziennikarzy. Pierwsza objawia się w presji właścicieli mediów na wydawców 
programów informacyjnych i redaktorów gazet. Z kolei druga działa jak czynnik samoogra-
niczający dziennikarza w doborze tematu lub interpretacji zdarzenia pod kątem politycz-
nych lub gospodarczych interesów właściciela medium. Innym powszechnym zjawiskiem 
w ukraińskich mediach jest tzw. dżynsa – kryptoreklama polityczna, zamawiana i opłacana 
z zewnątrz, mająca na celu promocję (zakazucha) lub dyskredytację (czornucha) konkret-
nych osób. Dżynsa może mieć charakter zarówno polityczny, jak i ekonomiczny. Jej realizacja 

 

1	 W opinii pracowników, stacja 
straciła w ten sposób ponad 
półtora miliona widzów; 
http://maidan.org.ua/2012/08/
volya-vidklyuchaje-tvi/

2	 Zob. np. http://www.
telekritika.ua/pra-
va/2011-06-06/63408

OSW.WAW.PL

Od objęcia władzy przez Wiktora 
Janukowycza w lutym 2010 roku, 
najpopularniejsze kanały telewizyj-
ne oraz media drukowane w różny 
sposób wspierają rządzących lub 
powstrzymują się od ich krytyki.

http://maidan.org.ua/2012/08/volya-vidklyuchaje-tvi/
http://maidan.org.ua/2012/08/volya-vidklyuchaje-tvi/
http://www.telekritika.ua/prava/2011-06-06/63408
http://www.telekritika.ua/prava/2011-06-06/63408
http://www.telekritika.ua/prava/2011-06-06/63408


Komentarze osw
numer 90  |  20 .09 . 2 01 2  |  ośrodek studiów wschodnich im.  marka  karpia

3

 

3	 Więcej kryptoreklamy polity-
ków opozycji można znaleźć 
w mediach lokalnych, głównie 
na zachodzie Ukrainy. 

4	 Zob. np. http://tyzhden.ua/
News/59731 

 

 

 

5	 Zob. np. http://vybory.
mediasapiens.ua/2012/09/10/
kozhen-p-yatyj-material-v-
komsomolskoj-pravde-je-
dzhynsoyu-imi/ 

6	 Zob. np. http://tyzhden.ua/
News/54318

7	 Zob. np. P. Pogorzelski, 
Iluzja wolności słowa, 
NEW 3-4/2012.

 

 

8	 Badanie Kijowskiego Mię-
dzynarodowego Instytutu 
Socjologii z lutego 2012 roku; 
http://kiis.com.ua/ua/news/
view-152.html

9	 Badanie Centrum Razumkowa 
z października 2010 roku; 
http://www.razumkov.org.ua/
ukr/poll.php?poll_id=563 

 

10	W 2010 roku średnia oglądal-
ność najpopularniejszego na 
Ukrainie rosyjskiego kanału – 
1 Kanału nie przekroczyła 2%.

odbywa się na poziomie wydawcy lub menedżera, a bezpośrednim wykonawcą jest dzien-
nikarz. Przed wyborami parlamentarnymi ukraińska opozycja ma ograniczoną możliwość 
stosowania dżynsy w najpopularniejszych mediach, gdyż właściciele obawiają się konfliktu 
z władzą3. Monopol w nich mają rządzący, kandydaci lojalni wobec władz oraz przedstawi-
ciele tych ugrupowań, które choć oficjalnie promują się jak opozycja, w rzeczywistości po wy-
borach będą współpracować z władzą. W sierpniu liderami dżynsy wśród kanałów telewizyj-
nych były UT-1, ISTV oraz TRK Ukraina4. Z kolei najmniej takich materiałów pokazał Kanał 5. 

W segmencie mediów drukowanych lide-
rem w tym okresie był dziennik Komso-
molskaja Prawda w Ukrainie, na łamach 
którego 20% materiałów nosiło charakter 
ukrytej reklamy politycznej5. Natomiast 
w niektórych mediach regionalnych (bied-
niejszych i bardziej uzależnionych od lokal-
nych władz i biznesmenów), których rola 
w czasie najbliższych wyborów będzie tym 
istotniejsza, że połowa przyszłego składu 

parlamentu zostanie wybrana w okręgach jednomandatowych, odsetek dżynsy sięga nawet 
40%6. Inną patologią ukraińskich mediów jest manipulowanie opinią publiczną m.in. po-
przez brak równowagi w doborze polityków i komentatorów zapraszanych do studia lub na 
łamy gazet. Uczestnikami najpopularniejszych politycznych talk-show na UT-1 i kanale Inter 
są głównie przedstawiciele władz. Główne partie opozycji są marginalizowane, natomiast 
częstymi gośćmi są politycy nacjonalistycznej partii Swoboda, będący łatwymi oponentami 
dla rządzących. Pojawiają się również informacje, że prowadzących talk-show konsultu-
ją listę uczestników z Administracją Prezydenta, a politycy płacą za udział w programie7. 
Również zaproszeni do studia eksperci i dziennikarze nierzadko pracują jako konsultanci 
polityczni dla konkretnych polityków lub partii, lecz widzowie nie są o tym informowani. 

Specyfika mediów na Ukrainie

Mimo obserwowanego regresu wolności słowa społeczeństwo na Ukrainie mediom raczej 
ufa, niż nie ufa (odpowiednio 40% i 28%8). Jednocześnie prawie 60% respondentów uwa-
ża, że w ukraińskich mediach działa cenzura polityczna9. Na Ukrainie istnieje segment me-
diów państwowych, jednak poza kanałem telewizyjnym UT-1 nie odgrywają one większej roli. 
Z kolei główne media są skoncentrowane w rękach kilku grup polityczno-biznesowych. Proces 
ten rozpoczął się jeszcze w latach 90., gdy oligarchowie tworzyli holdingi medialne działają-
ce w najważniejszych segmentach rynku, skupiając po kilka kanałów telewizyjnych i tytu-
łów prasowych (zob. Aneks). Media z reguły nie są ich głównymi aktywami biznesowymi, 
a w większości przypadków nie przynoszą również dochodów bądź znajdują się na granicy 
zyskowności. Najbardziej wiarygodne, choć nie w pełni obiektywne, są media niezależne 
kapitałowo i politycznie od ukraińskich oligarchów, a tym samym od rządzących. Są one jed-
nak nieliczne i podobnie jak media otwarcie opozycyjne wobec władz, słabsze kapitałowo, 
co powoduje, że mają znacznie mniejszą siłę oddziaływania. Media te są tolerowane przez 
władzę i służą jej jako argument na potwierdzenie wolności słowa na Ukrainie w kontak-
tach z Zachodem. Z kolei media rosyjskie, w tym kanały telewizyjne odbierane na Ukrainie, 
z roku na rok tracą na znaczeniu i obecnie znajdują się w drugiej dziesiątce najpopularniej-
szych kanałów10. 

Symbioza właścicieli mediów i władz 
prowadzi do rozwoju wielu patologii: 
cenzury właścicielskiej, autocen-
zury dziennikarzy oraz tzw. dżynsy 
– kryptoreklamy politycznej, mającej 
na celu promocję lub dyskredytację 
konkretnych osób. 

http://tyzhden.ua/News/59731
http://tyzhden.ua/News/59731
http://vybory.mediasapiens.ua/2012/09/10/kozhen-p-yatyj-material-v-komsomolskoj-pravde-je-dzhynsoyu-imi/
http://vybory.mediasapiens.ua/2012/09/10/kozhen-p-yatyj-material-v-komsomolskoj-pravde-je-dzhynsoyu-imi/
http://vybory.mediasapiens.ua/2012/09/10/kozhen-p-yatyj-material-v-komsomolskoj-pravde-je-dzhynsoyu-imi/
http://vybory.mediasapiens.ua/2012/09/10/kozhen-p-yatyj-material-v-komsomolskoj-pravde-je-dzhynsoyu-imi/
http://vybory.mediasapiens.ua/2012/09/10/kozhen-p-yatyj-material-v-komsomolskoj-pravde-je-dzhynsoyu-imi/
http://tyzhden.ua/News/54318
http://tyzhden.ua/News/54318
http://kiis.com.ua/ua/news/view-152.html
http://kiis.com.ua/ua/news/view-152.html
http://www.razumkov.org.ua/ukr/poll.php?poll_id=563
http://www.razumkov.org.ua/ukr/poll.php?poll_id=563


Komentarze osw
numer 90  |  20 .09 . 2 01 2  |  ośrodek studiów wschodnich im.  marka  karpia

4

• Telewizja
Zgodnie z badaniami opinii publicznej na Ukrainie, 78% społeczeństwa informacje o sytuacji 
w kraju i na świecie czerpie z telewizji11. Ten segment rynku w przeważającym stopniu zmono-
polizowany jest przez grupy z ukraińskim kapitałem, często powiązanym politycznie. Kontrolę 
nad najpopularniejszym na Ukrainie kanałem Inter sprawuje Wałerij Choroszkowski  – obecnie 
pierwszy wicepremier. Kolejne pięć najpopularniejszych stacji telewizyjnych na Ukrainie nale-
żą do: Rinata Achmetowa, członka Partii Regionów i najbogatszego Ukraińca (TRK-Ukraina), 
trzeciego na liście najbogatszych Ihora Kołomojskiego (1+1) oraz drugiego w tym zestawieniu 
Wiktora Pińczuka (STB, ISTV, Nowyj Kanał)12. Pierwszą dziesiątkę zamyka formalnie państwo-
wa UT-1, która zarządzana jest przez menedżerów związanych z Choroszkowskim. 

Stacje umiarkowanie krytyczne wobec 
władz lub otwarcie opozycyjne mają 
znacznie mniejszą oglądalność. Należący 
do obecnego ministra handlu i rozwoju 
gospodarczego, a wcześniej polityka zwią-
zanego wcześniej z „obozem pomarańczo-
wych” i ósmego na liście najbogatszych 

Ukraińców Petra Poroszenki, Kanał 5, który podczas pomarańczowej rewolucji był najważ-
niejszym medium opozycji, zajmuje miejsce między 11. a 15. wśród najpopularniejszych 
stacji (ok. 1% średniej dobowej oglądalności). Z kolei jawnie opozycyjny Tvi, kontrolowany 
przez emigracyjnego rosyjskiego biznesmena Konstantina Kagałowskiego, byłego menedże-
ra koncernu Jukos, balansuje na progu drugiej i trzeciej dziesiątki rankingu najbardziej popu-
larnych na Ukrainie, a średnia jego oglądalność oscyluje wokół 0,5%. 
Popularność stacji telewizyjnych wpływa na poziom oglądalności programów publicystycz-
nych i informacyjnych, w tym produktów flagowych, jakimi są polityczne talk-show z udziałem 
polityków, dziennikarzy, ekspertów i publiczności. Najważniejsze z nich to „Wielka Polityka 
z Jewgienijem Kisielowem” na kanale Inter (16% udziału w czasie antenowym), „Wolność 
Słowa z Andrijem Kulykowem” na ISTV (11%) oraz „Szuster live” na UT-1 (10%). Talk-show 
na Kanale 5 oraz TVi cieszą się znacznie skromniejszym audytorium – odpowiednio „Respu-
blika z Anną Bezulyk” (2%) oraz „Wieczór z Mykołą Kniażyckim” (1%)13. W świetle wyników 
monitoringu programów informacyjno-publicystycznych14 widzowie najpopularniejszych kana-
łów telewizyjnych uzyskują większą ilość zmanipulowanych informacji. Jednocześnie opozy-
cyjny TVi również nie zawsze spełnia standardy dziennikarskiej obiektywności.

• Prasa 
Prasę drukowaną jako główne źródło informacji wskazuje 40% mieszkańców Ukrainy15. 
Wśród wydań ogólnokrajowych przeważająca większość to tygodniki, z kolei dzienniki stano-
wią jedynie 1%. Na rynku prywatnych mediów drukowanych działa kilku wydawców z Europy 
Zachodniej, jak np. Hubert Burda Media Holding GmbH&Co czy Edipresse-Ukraina. Jednak 
podobnie jak w przypadku stacji telewizyjnych, koncentracja aktywów w rękach ukraińskiego 
kapitału jest wyraźnie widoczna. Sprawia to, że łamy prasy są często wykorzystywane do 
walki politycznej bądź w celu promowania interesów ekonomicznych właściciela. Jednocześnie 
pluralizm opinii w tym segmencie rynku z uwagi na liczbę podmiotów oraz mniejsze nakłady 
potrzebne do uruchomienia medium papierowego, jest większy niż na rynku telewizyjnym. 
Pierwsze miejsce zajmuje należący do Rinata Achmetowa dziennik Siegodnia oraz należąca do 
Wiktora Pinczuka gazeta Fakty i Kommentarii16. Dalsze miejsca zajmują już znacznie mniejsze 
pod względem nakładów i popularności, lecz nie związane z wielkimi holdingami medialnymi 
dzienniki Ekspres i Hazeta Po-Ukrajinski oraz ukraińska wersja rosyjskiej gazety Kommiersant. 
W segmencie tygodników polityczno-społecznych wysokie miejsca zajmują krytyczne wobec 
władzy Dzerkało Tyżnia oraz umiarkowany Korrespondent17. Jednocześnie problemem pozosta-
je system dystrybucji prasy, która dostępna jest głównie w największych miastach.

OSW.WAW.PL

Wraz ze zbliżającym się terminem 
wyborów parlamentarnych społe-
czeństwo ma coraz bardziej ograni-
czony dostęp do rzetelnej informacji.

11	 Badanie Instytutu Horszeni-
na z listopada 2011 roku; 
http://news.dt.ua/SOCIETY/
ukrayintsi_tsikavlyatsya_poli-
tikoyu_tak_samo,_yak_i_eko-
nomikoyu_golovnim_dzhe-
relom_informatsiyi_yak_-
91972.html

12	Na podstawie rankingu 
tygodnika Forbes; 
http://www.newsru.ua/ukraine
/10apr2012/forbesua.html  

13	Dane za pierwsze półrocze 
2012 roku dla telewidzów 
od 18 roku życia 
w miastach powyżej 
50 tysięcy mieszkańców; 
http://www.mediabusiness.
com.ua/?option=com_conten-
t&task=view&id=31115&I-
temid 

14	Media monitorowane są m.in. 
przez portal Telekritika oraz 
Akademię Ukraińskiej Prasy. 

15	Badania Instytutu Horszenina, 
op.cit.

16	 Zob. http://www.telekritika.ua/
news/2012-02-28/69956

17	Należy jednak pamiętać, 
że większość czasopism na 
Ukrainie podaje zawyżone 
nakłady w celu przyciągnięcia 
reklamodawców.  

http://news.dt.ua/SOCIETY/ukrayintsi_tsikavlyatsya_politikoyu_tak_samo,_yak_i_ekonomikoyu_golovnim_dzherelom_informatsiyi_yak_-91972.html
http://news.dt.ua/SOCIETY/ukrayintsi_tsikavlyatsya_politikoyu_tak_samo,_yak_i_ekonomikoyu_golovnim_dzherelom_informatsiyi_yak_-91972.html
http://news.dt.ua/SOCIETY/ukrayintsi_tsikavlyatsya_politikoyu_tak_samo,_yak_i_ekonomikoyu_golovnim_dzherelom_informatsiyi_yak_-91972.html
http://news.dt.ua/SOCIETY/ukrayintsi_tsikavlyatsya_politikoyu_tak_samo,_yak_i_ekonomikoyu_golovnim_dzherelom_informatsiyi_yak_-91972.html
http://news.dt.ua/SOCIETY/ukrayintsi_tsikavlyatsya_politikoyu_tak_samo,_yak_i_ekonomikoyu_golovnim_dzherelom_informatsiyi_yak_-91972.html
http://news.dt.ua/SOCIETY/ukrayintsi_tsikavlyatsya_politikoyu_tak_samo,_yak_i_ekonomikoyu_golovnim_dzherelom_informatsiyi_yak_-91972.html
http://www.newsru.ua/ukraine/10apr2012/forbesua.html
http://www.newsru.ua/ukraine/10apr2012/forbesua.html
http://www.mediabusiness.com.ua/?option=com_content&task=view&id=31115&Itemid
http://www.mediabusiness.com.ua/?option=com_content&task=view&id=31115&Itemid
http://www.mediabusiness.com.ua/?option=com_content&task=view&id=31115&Itemid
http://www.mediabusiness.com.ua/?option=com_content&task=view&id=31115&Itemid
http://www.telekritika.ua/news/2012-02-28/69956
http://www.telekritika.ua/news/2012-02-28/69956


Komentarze osw
numer 90  |  20 .09 . 2 01 2  |  ośrodek studiów wschodnich im.  marka  karpia

5

18	Badania Instytutu Horszenina, 
op.cit.

 

 

 

 

 

 

19	 http://www.liveinternet.ru/
rating/ua/

 

20	http://blogosphere.com.
ua/2012/07/27/internet-users-
-in-ukraine-inmind

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21	 Zob. Press Freedom Index; 
http://en.rsf.org/press-freedom-
-index-2011-2012,1043.html 

22	18 września Rada Najwyższa 
Ukrainy przyjęła w pierwszym 
czytaniu zmiany w prawie, 
przewidujące odpowiedzial-
ność karną m.in. dziennikarzy 
za działania określone jako 
„pomówienie” innych osób.

• Internet 
Internet jest głównym źródłem informacji dla 17% mieszkańców Ukrainy18 i należy do naj-
szybciej rozwijających się segmentów rynku mediów. Bodźcem do rozwoju portali informa-
cyjnych był kryzys 2008 roku, gdy wydawcy, z powodu spadku dochodów z reklamy szukali 
tanich możliwości prezentacji treści. W rezultacie obecnie większość wydań drukowanych, 
stacji telewizyjnych oraz konkretnych programów z ich ramówki ma swoje strony internetowe. 
Część czasopism zrezygnowała z wersji papierowej i całkowicie przeszła do Internetu 
(np. Lewyj Bierieg, Telekritika, Ekonomiczeskije Izwiestia).
Zgodnie z dostępną informacją19 średnia liczba użytkowników za okres lipiec-wrzesień br. waha 
się od prawie 250 tysięcy dziennie w przypadku portalu Ukrajinska Prawda do ponad 100 
tysięcy w przypadku strony Siegodnia. Oznacza to, że z najpopularniejszych portali informacyj-
nych korzysta średnio ok. 2% ukraińskich użytkowników Internetu dziennie. Ich ogólna liczba 
w lutym br. szacowana była na ok. 17 mln (42% dorosłych mieszkańców Ukrainy), z których 
12 mln korzysta z sieci codziennie20. Szybko rośnie na Ukrainie również liczba użytkowników 
sieci społecznościowych, m.in. Facebook (ponad 2 mln).
Dynamiczny rozwój mediów w Internecie i wymiany informacji poprzez sieci społecznościowe 
odbywa się równolegle ze spadkiem popularności mediów tradycyjnych, takich jak telewizja, 
radio i prasa drukowana. Proces ten nie jest specyficzny dla rynku ukraińskiego i wpisuje się 

w globalny trend. Jednocześnie cechą cha-
rakterystyczną dla ukraińskiego Internetu 
może być motywacja do korzystania z sieci. 
Wydaje się, że brak nadawcy publicznego, 
manipulacje i niski poziom reprezentacji spo-
łecznych interesów w mediach tradycyjnych 
skłaniają Ukraińców do szukania alternatyw-
nego źródła informacji, jakim jest Internet. 

Również dzięki sieciom społecznościowym staje się on miejscem otwartej i swobodnej dysku-
sji dla dziennikarzy, którzy pracując w mediach tradycyjnych, często muszą brać pod uwagę 
interesy właściciela i stosować samoograniczenia. Prowadzi to do kształtowania się na Ukra-
inie dwóch równoległych, lecz asymetrycznych, rzeczywistości informacyjnych – telewizyjnej 
i internetowej, w których interpretacja wydarzeń, w tym politycznych, jest często bardzo różna.

Podsumowanie

Przez ostatnie dwa lata dochodzi na Ukrainie do systematycznego ograniczania wolności 
słowa. Potwierdzają je raporty organizacji międzynarodowych m.in. Reporterów bez Granic 
(w 2009 roku Ukraina zajmowała 89. miejsce, a w 2011 – 116.) oraz Freedom House, 
w opinii której Ukraina straciła status państwa „wolnego” na rzecz „częściowo wolnego”21. 
Zbliżające się wybory parlamentarne sprawiają, że władze zwiększają naciski na media kry-
tyczne i opozycyjne22. Kandydaci opozycji mają ograniczony dostęp do najpopularniejszych 
mediów. Wzrasta również liczba naruszeń praw dziennikarzy, pobić oraz wypadków utrud-
niania wykonywania pracy. Monitoringi programów telewizyjnych i mediów drukowanych 
wskazują też na zwiększającą się ilość treści noszących charakter kryptoreklamy, przemil-
czania tematów niewygodnych dla władz, prezentacji materiałów niezgodnie ze standardami 
dziennikarskimi oraz innych form manipulacji opinią publiczną przez media kontrolowane 
przez oligarchów oraz państwowe. W rezultacie, wraz ze zbliżającym się terminem wyborów 
parlamentarnych, patologie ukraińskiego rynku mediów przybierają na sile, a społeczeństwo 
ma coraz bardziej ograniczony dostęp do rzetelnej informacji.

Na Ukrainie kształtują się dwie asyme-
tryczne rzeczywistości informacyjne 
– telewizyjna i internetowa, w których 
interpretacja wydarzeń, w tym poli-
tycznych, jest często bardzo różna.

http://www.liveinternet.ru/rating/ua/
http://www.liveinternet.ru/rating/ua/
http://blogosphere.com.ua/2012/07/27/internet-users-in-ukraine-inmind
http://blogosphere.com.ua/2012/07/27/internet-users-in-ukraine-inmind
http://blogosphere.com.ua/2012/07/27/internet-users-in-ukraine-inmind
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2011-2012,1043.html
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2011-2012,1043.html


Komentarze osw
numer 90  |  20 .09 . 2 01 2  |  ośrodek studiów wschodnich im.  marka  karpia

6

© Copyright by OSW

Redakcja merytoryczna:
Adam Eberhardt

Redakcja: 
Anna Łabuszewska,  
Katarzyna Kazimierska

Skład: Wojciech Mańkowski

Ośrodek Studiów Wschodnich imienia Marka Karpia monitoruje oraz analizuje polityczną, eko-

nomiczną i społeczną sytuację w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, na Bałkanach 

oraz na Kaukazie i w Azji Centralnej.

Głównymi tematami badawczymi OSW są: sytuacja wewnętrzna i stabilność krajów obszaru 

zainteresowań OSW, system władzy, relacje pomiędzy poszczególnymi ośrodkami politycznymi, 

polityka zagraniczna, problematyka związana z rozszerzeniem NATO i UE, aspiracje integracyjne 

państw obszaru ze strukturami zachodnimi oraz bezpieczeństwo energetyczne.

Ośrodek Studiów Wschodnich 

im. Marka Karpia

ul. Koszykowa 6A, 00-564 Warszawa 

e-mail: info@osw.waw.pl 

OSW.WAW.PL

Opinie wyrażone przez autorów analiz nie przedstawiają oficjalnego stanowiska władz RP

aneks  

Główni właściciele mediów na Ukrainie

Rinat 
Achmetow

Ihor 
Kołomojski

Wiktor 
Pinczuk

Wałeryj 
Choroszkowski

Petro 
Poroszenko

Kanały 
telewizyjne

TRK Ukraina

Futbol

Futbol+

1+1

2+2

TET

1+1 International

Nowyj

ISTV

STB

M1

M2

Inter

K1

K2

NTN

MTV Ukraina

Kanał 5

Gazety, 
czasopisma, 
inne

Siegodnia

Sałon Dona 
i Basa

Donieckije 
Nowosti

Priazowskij 
Raboczij

Izwiestia 
w Ukrainie

UNIAN 
(agencja prasowa)

Gazieta 
po-kijewski

Fakty 
i Kommientarii

Dieło

Inwest Gazieta

Korrespondent


