
Opinie wyrażone przez autorów analiz  
nie przedstawiają oficjalnego stanowiska władz RP.

Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa 
tel.: (+48) 22 525 80 00, info@osw.waw.pl
             www.osw.waw.pl

OŚRODEK STUDIÓW WSCHODNICH www.osw.waw.pl

Komentarze OSW

REDAKCJA MERYTORYCZNA: Mateusz Gniazdowski, 
Konrad Popławski
REDAKCJA: Tomasz Strzelczyk, Szymon Sztyk
SKŁAD: Urszula Gumińska-Kurek

NUMER 378   11.02.2021

Bohemizacja mediów
Przejęcie czeskiej branży medialnej przez rodzimych miliarderów
Krzysztof Dębiec

Finalizacja 13 października 2020 r. transakcji zakupu telewizji Nova przez koncern PPF dopełniła 
proces przejmowania najważniejszych mediów w Czechach przez miejscowy kapitał. Jeszcze 
na początku 2008 r. podmioty z zagranicy kontrolowały zdecydowaną większość krajowego 
rynku medialnego, jednak w kolejnych latach rodzimi miliarderzy przejęli od nich całą paletę 
popularnych tytułów i stacji. Wykorzystali oni zarówno bieżące (spadek przychodów z reklamy 
w latach kryzysu gospodarczego), jak i strukturalne (wzrost popularności Internetu kosztem 
prasy) problemy właścicieli mediów tradycyjnych. Ekspansję krajowych imperiów biznesowych 
w tym obszarze zaczęto szybko określać w Czechach mianem oligarchizacji mediów. Miejscowi 
miliarderzy traktowali nabywane aktywa jako narzędzia politycznego wpływu. Środki maso-
wego przekazu nie służą im jako źródło generowania zysków, lecz stanowią formę swoistej 
polisy ubezpieczeniowej działalności gospodarczej przed atakami ze strony konkurencji czy 
ingerencją państwa; stały się wręcz narzędziem zdobywania lub utrwalania pozycji polityczno-
-biznesowej. Wiele wskazuje na to, że z podobnych względów najbogatsi Czesi kupują media 
także za granicą – w państwach, w których prowadzą interesy.

Ograniczone możliwości rozwoju na własnych rynkach, znaczące zasoby kapitału i wiedzy, a także 
brak ograniczeń w wejściu na rynek czeski doprowadziły do sytuacji, w której to zagraniczne koncerny 
medialne stały się właścicielami zdecydowanej większości czeskich środków masowego przekazu (zob. 
Aneks, wykres 1). Dominującą strategią owych podmiotów było przejmowanie miejscowych mediów 
w celu ich restrukturyzacji, choć zdarzało się także tworzenie tytułów od podstaw (np. tabloid „Blesk”). 
Mniej więcej do roku 2000 trwał okres ekspansji kapitału zagranicznego i rywalizacji o miejscowe 
tytuły. Następnie aż do 2008 r. odbywał się proces konsolidacji, charakteryzujący się umacnianiem 
pozycji rynkowej kilku głównych graczy spoza kraju i ujednolicaniem oferty w ramach wydawnictw.

Zagraniczny kapitał w czeskich mediach przed rokiem 2008
Nadreprezentacja kapitału zagranicznego w krajowych mediach nie stała się istotnym tematem 
w debacie publicznej, niemniej sporadyczne głosy krytyki płynęły zarówno z kraju, jak i z zewnątrz. 
Europejska Federacja Dziennikarzy (EFJ) napisała w swym raporcie z 2003 r., że tak duża obecność 
kapitału zagranicznego „uniemożliwia [czeskim mediom] sprawowanie funkcji kontrolnej w sferze 



Komentarze OSW     NUMER 378 2

publicznej, gdyż zagraniczni inwestorzy nie chcą wywoływać kontrowersji wspieraniem dziennikarstwa 
śledczego czy krytyką rządu”1. Zwróciła też uwagę na negatywne skutki tego stanu dla pluralizmu 
przekazu. Ostrzejsza krytyka kształtu tamtejszego rynku mediów wybrzmiała w opiniach historyka 
Bořivoja Čelovskiego, który w swoich książkach dowodził tezy o forsowaniu „niemieckiej agendy” 
czy „germanizacji” Czechów poprzez media, które w dużej mierze należą do kapitału z RFN2. Nie-
które badania częściowo potwierdzały te zarzuty, wykazując, że dzienniki wydawnictwa mającego 
niemieckiego właściciela (Passauer Neue Presse) unikały kontrowersyjnych tematów związanych z re-
lacjami czesko-niemieckimi3. Z drugiej strony nie było dowodów na wywieranie nacisków na redakcje, 
nie dostrzeżono też nadmiaru informacji sprzyjających Niemcom. Większość środków masowego 
przekazu miała zbliżone, pozytywne podejście do integracji europejskiej, rozwoju współpracy z RFN 
czy gospodarki wolnorynkowej, a ich linia redakcyjna w tych kwestiach nie zmieniła się znacząco 
po przejęciach. Dziennikarze czescy pracujący wówczas w redakcjach podkreślają, że właściciele unikali 
afiliacji politycznych i zasadniczo nie ingerowali w treść materiałów, starając się – poprzez wpływanie 
na formę prezentacji treści – poprawić wynik finansowy. Międzynarodowe koncerny medialne zwykle 
obawiały się identyfikacji z konkretnymi podmiotami krajowej polityki, gdyż bezpośrednią ingeren-
cją w bieżące wydarzenia ryzykowałyby spadek wiarygodności także na innych rynkach. Zwracano 
natomiast uwagę na problem unikania krytyki dużych reklamodawców – przykładowo w głównych 
środkach masowego przekazu nie podnoszono kwestii monopolistycznych praktyk operatora Český 
Telecom, a o problemach z zadłużeniem innego dużego reklamodawcy – agencji podróży Fischer – 
informowały niemal wyłącznie media publiczne4.

Kryzys gospodarczy katalizatorem zmian właścicielskich
Pierwszym zwiastunem odwrócenia trendów na czeskim rynku medialnym był początek ogólnoświa-
towej ekspansji serwisów internetowych kosztem prasy około 2000 r. Był to jeden z głównych powo-
dów spadku w latach 2000–2013 udziału prasy w przychodach z reklamy w Czechach z 40% do 25%, 
a w 2019 r. do 16%, podczas gdy udział portali internetowych wzrósł z zera do odpowiednio 20% 
i do 27,5%. Straty przychodów z reklamy znacząco zmniejszały rentowność mediów, które stawały 
się obciążeniem dla ich zagranicznych właścicieli. Niemiecki Handelsblatt, który pozbył się w 2008 r. 
czeskich aktywów, jako powód transakcji podał chęć doinwestowania kanałów internetowych na ma-
cierzystym rynku w obliczu kurczenia się dochodów z tradycyjnych środków masowego przekazu.

Spowolnienie koniunktury nad 
Wełtawą w latach 2009–2013 
ostatecznie przekreśliło nadzieje 
kapitału zagranicznego na powrót czeskich aktywów medialnych na ścieżkę trwałej rentowności, 
co wykorzystali miejscowi biznesmeni (zob. Aneks, tabela 1). W 2014 r. najchętniej słuchaną stację 
radiową – Radio Impuls – kupił obecny premier Andrej Babiš. Kontrolująca ją spółka borykała się 
wówczas od sześciu lat ze stałym spadkiem przychodów i zysku. Podobnie było z grupą medialną 
Mafra, którą Babiš nabył w 2013 r. Kryzys na rynku medialnym wykorzystał też magnat węglowy 
Daniel Křetínský, przejmując w tym samym roku czeski oddział Ringier Axel Springer Media, w tym 
największy miejscowy tabloid „Blesk”, notujący wówczas najniższy zysk od pięciu lat. Z kolei w 2015 r. 

1 European Federation of Journalists, Eastern Empires. Foreign Ownership in Central and Eastern European Media: Owner-
ship, Policy Issues and Strategies, Brussels 2003.

2 B. Čelovský, Konec českého tisku?, Šenov u Ostravy 2001. Następne, poszerzone wydanie ukazało się w 2002 r., już bez 
pytajnika w tytule.

3 V. Kouřil, V. Štětka, Vlastnická struktura českého mediálního trhu s ohledem na globalizační procesy, Brno 2005. 
4 Zob. B. Petković (red.), Media ownership and its impact on media independence and pluralism, Peace Institute, Ljubljana 

2004, s. 159–160. 

Od jesieni ub.r. wszystkie najważniejsze media w Cze-
chach są kontrolowane przez miejscowy kapitał.



Komentarze OSW     NUMER 378 3

z podobnych względów VG Passau sprzedała największy dziennik regionalny („Deník”) słowacko-
-czeskiej grupie inwestycyjnej Penta.

Zmiany właścicielskie na rynku 
medialnym następowały przy 
biernej postawie rządu, w któ-
rym w latach 2006–2013 główną 
rolę odgrywała sprzeciwiająca się ingerencji państwa w gospodarkę prawicowa Obywatelska Partia 
Demokratyczna (ODS). Na pogorszenie rentowności mediów drukowanych wpłynęła wówczas jed-
nak motywowana chęcią ograniczenia deficytu budżetowego podwyżka podatków – stawka VAT 
na gazety i czasopisma była w latach 2007–2013 stopniowo podnoszona z 5 do 15%. Po odsunięciu 
centroprawicy od władzy została ona obniżona i od wiosny 2017 r. wynosi 10%.

Media jako trampolina do polityki
Najbardziej wyrazistym przykładem skuteczności strategii zdobywania wpływów politycznych poprzez 
przejmowanie mediów są sukcesy Andreja Babiša. Równolegle ze stworzeniem ruchu politycznego 
ANO założył on w 2011 r. medialną część swojego koncernu Agrofert (działającego głównie w bran-
ży rolno-spożywczej i chemicznej). Początkowo wydawał darmowy tygodnik regionalny, jednak 
w 2013 r. nabył wiodącą grupę medialną Mafra. Dzięki temu na kilkanaście dni przed wyborami 
do Izby Poselskiej, w wyniku których ANO weszło do parlamentu i stało się drugą najsilniejszą partią 
koalicji rządzącej, Babiš uzyskał m.in. dwa wiodące dzienniki opiniotwórcze („Mladá fronta DNES” 
i „Lidové noviny”) oraz najchętniej czytany w Pradze dziennik (bezpłatne „Metro”). Jego aktywa 
branżowe uzupełniła największa stacja radiowa, a także nabyte w 2017 r. media lifestylowe nie-
mieckiego koncernu Bauer, które Babiš wykorzystuje do ocieplania wizerunku (poprzedni właściciele 
stronili od polityków). Na wpływanie przez obecnego premiera na treści publikowane w należących 
do niego środkach masowego przekazu wskazywały nagrania, które wyciekły do opinii publicznej, 
a w których m.in. sugerował on dziennikarzom swoich mediów publikację materiałów obciążających 
rywali politycznych przed wyborami. Ingerencji Babiša w działania redaktorów dowodzą relacje by-
łych pracowników, a także jednostronne relacjonowanie kryzysów jego gabinetu (np. w publikacjach 
po antyrządowych protestach). Aktywność medialna aktualnego premiera doprowadziła do zmian 
w regulacjach dotyczących środków masowego przekazu. Uchwalona na początku 2017 r. nowelizacja 
przepisów o konflikcie interesów (tzw. lex Babiš) miała odciąć go od możliwości wpływania na linię 
redakcyjną swoich mediów (i ogółem wykluczyć szerszy konflikt interesów czołowego biznesmena 
i polityka w jednym). Niemniej ze względu na liczne luki ustawowy cel nie został osiągnięty, a krajowa 
opinia publiczna nie ma wątpliwości, że Babiš – mimo przekazania zarządzania biznesem funduszom 
powierniczym – w dalszym ciągu wpływa na treści publikowane w swych tytułach.

Media jako „polisa ubezpieczeniowa” biznesu
Większość czeskich miliarderów nie jest zainteresowana bezpośrednim zaangażowaniem w politykę, 
ale posiadanie nawet nierentownych grup medialnych5 traktuje jako zabezpieczenie na wypadek 
wrogich działań ze strony konkurencji lub ingerencji polityków. Wypływa to zapewne z przekonania, 
że ich przedsiębiorstwa – działające zazwyczaj na styku biznesu i polityki lub w branżach silnie regu-
lowanych przez państwo – mogą stać się łatwym celem ataków.

5 Stale zyskowna była od przejęcia w 2013 aż do 2019 r. działalność medialna Andreja Babiša (spółka Mafra), ale już pomiędzy 
zyskiem i stratą z roku na rok balansują Economia Zdenka Bakali czy Czech News Center Daniela Křetínskiego, a kolejna 
z wiodących firm medialnych, Vltava Labe Media należąca do grupy finansowej Penta, przynosiła w ostatnich latach (2017 
i 2018) coraz większe straty.

Od 2008 do 2020 r. czescy miliarderzy przejęli od 
kapitału zagranicznego całą paletę popularnych 
tytułów i stacji.



Komentarze OSW     NUMER 378 4

W rezultacie przemian na krajowym rynku medialnym ukształtowała się krucha równowaga intere-
sów, w której środki masowego przekazu należące do głównych oligarchów są bardzo powściągliwe 
we wzajemnej krytyce, a dziennikarstwo śledcze służy m.in. do gromadzenia materiałów na konku-
rentów biznesowych czy polityków. Ten swoisty pakt o nieagresji w mediach dotyczy zwłaszcza relacji 
pomiędzy Andrejem Babišem, najbogatszym Czechem Petrem Kellnerem i Danielem Křetínskim oraz, 
do pewnego stopnia, grupy finansowej Penta. Dobrym relacjom Kellnera z Křetínskim sprzyjają po-
nadto ich powiązania biznesowe (np. wspólne inwestycje w niemieckiej energetyce) i rodzinne (córka 
Kellnera jest partnerką życiową Křetínskiego). Potwierdzają to doniesienia dziennikarzy twierdzących, 
że ich mocodawcy zachęcają do powściągliwości w krytyce rządzących, z którymi chcą mieć dobre 
relacje. Współwłaściciel Penty jasno deklarował po nabyciu „Deníka” o pozyskaniu „walizki atomowej”, 
„tarczy” i „pewności, że trudniej będzie komukolwiek irracjonalnie atakować” jego firmę.

Wyjście poza „pakt o nieagresji” 
skutkuje działaniami odwetowymi. 
Media należące do dawnego ma-
gnata węglowego Zdenka Bakali 
mają jasną orientację liberalną i są najczęściej bardzo krytyczne wobec działań prezydenta Miloša 
Zemana i premiera Babiša. Obaj politycy z kolei publicznie i nieraz w ostrej formie podważają wiary-
godność mediów Bakali i oskarżają jego samego o celowe doprowadzenie w 2016 r. do bankructwa 
spółki górniczej OKD. Wątek dotyczący OKD jest jedynie zdawkowo poruszany przez tytuły należące 
do Bakali. Z kolei gdy media Křetínskiego nagłośniły w 2018 r. romans magnata medialnego Jaromíra 
Soukupa (co ostatecznie spowodowało rozpad jego związku), ten już dwa tygodnie później zrewan-
żował mu się programem opisującym niejasności przy jego transakcjach z koncernem ČEZ. To z kolei 
podrażniło właściciela EPH, który zaczął skupować wierzytelności względem spółek Soukupa.

W niektórych przypadkach łatwo można powiązać treści publikowane w czeskich mediach z interesami 
ich właścicieli, np. tygodnik „Reflex” działającego w branży węglowej Křetínskiego jest często bardzo 
krytyczny wobec postulatów proklimatycznych. Poprzez środki masowego przekazu przedsiębiorca 
może wspierać swoje interesy zwłaszcza w silnie zależnym od regulacji państwowych sektorze ener-
getycznym. Strategia oligarchy opiera się na nabywaniu tanich aktywów węglowych i opóźnianiu 
odejścia od tego surowca oraz na pozyskiwaniu środków państwowych na transformację elektrowni 
węglowych, np. na spalarnie biomasy, a także na rekultywację terenów pogórniczych. Czasem moż-
na też zaobserwować wycofywanie się mediów z pewnych obszarów tematycznych. Przykładowo, 
po przejęciu Mafry przez Agrofert w 2013 r., gdy Babiš zaczynał karierę polityczną, tytuły należące 
do tej grupy odstąpiły od realizowanej m.in. dla zwiększenia poczytności kampanii wymierzonej 
w polską żywność. Tego typu akcja byłaby bowiem zbyt oczywistym przejawem ich uwikłania w in-
teresy biznesowe obecnego premiera w sektorze rolno-spożywczym.

Enklawy niezależności
Rosnące oddziaływanie wielkiego biznesu na krajowe środki masowego przekazu nie pozostaje bez 
wpływu na oceny ich niezależności. Czechy spadły w rankingu wolności mediów Reporterów Bez 
Granic z miejsca 5. w 2006 na 13. w 2015 r. i 40. w latach 2019 i 2020. Również misja europejskich 
organizacji dziennikarzy jesienią 2019 r. wykazała szereg problemów, w tym postępujące pogorszenie 
jakości publikowanych materiałów czy niewielkie środki przeznaczane na dziennikarstwo śledcze6.

Niezależności czeskiego dziennikarstwa usiłują bronić telewizja publiczna i nowe niezależne inicjaty-
wy, co pozwala zachować kruchą równowagę interesów w mediach. Udaje się to m.in. dzięki – jak 

6 Fact-finding mission to Czech Republic, 7th-8th October 2019, Resource Centre on Media Freedom in Europe, październik 
2019, www.rcmediafreedom.eu.

Bohemizacja mediów bywa określana mianem ich 
oligarchizacji, gdyż służą one jako narzędzia poli-
tycznego wpływu.

https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Fact-finding-mission-to-Czech-Republic-7th-8th-October-2019


Komentarze OSW     NUMER 378 5

dotychczas – niewielkiej podatności na wpływy polityczne mediów publicznych. Potrafiły one obronić 
swoją suwerenność, przyciągały wiodących dziennikarzy i stale cieszą się dużą wiarygodnością i po-
pularnością7. Szeroko relacjonowały one np. konflikt interesów Babiša jako szefa rządu, biznesmena 
i magnata medialnego, któremu zarzuca się, że utrzymuje pełną decyzyjność nad swoim imperium 
mimo formalnego oddania kontroli nad nim funduszom powierniczym. Osoby z otoczenia premiera 
i prezydenta uznają media publiczne za sprzyjające opozycji. Ich niezależność jest jednak coraz bardziej 
zagrożona – rząd stopniowo przejmuje kontrolę nad organami nadzoru i pojawia się coraz więcej 
informacji o naciskach na ograniczenie emisji materiałów krytycznych wobec władz.

Wejście czeskich miliarderów 
w branżę środków masowego 
przekazu i towarzyszące temu kon-
trowersje stały się też impulsem 
do stworzenia nowych projektów medialnych – zwłaszcza internetowych – pod hasłem zachowania 
obiektywizmu i niezależności. Zyskały one wsparcie finansowe zwykle pomniejszych przedsiębiorców, 
którzy widzą w nich potencjał biznesowy bądź obawiają się nadużywania silnej pozycji w mediach 
przez dużych graczy. W ten sposób byli dziennikarze tytułów przejętych przez Babiša założyli magazyn 
śledczy „Reportér”, mający podobny charakter portal neovlivni.cz oraz tygodnik „Echo”. Paradoksalnie 
w wypromowaniu tego ostatniego pomógł sam Babiš, który od razu po jego stworzeniu w 2014 r. 
ostro zaatakował mało znane wówczas medium i jako minister finansów zasugerował przeprowadze-
nie jego audytów finansowych (te wykonano niedługo potem). Z kolei portal śledczy hlidacipes.org 
powołał do życia m.in. dawny redaktor naczelny tygodnika ekonomicznego należącego do Bakali 
(zwolniony krótko po publikacji artykułu uderzającego w interesy właściciela), a redaktor naczelny 
forum24.cz odszedł z mediów przejętych przez Křetínskiego. W walkę o przejrzystość rynku włączył 
się czeski oddział niemieckiego T-Mobile, który wspiera działania Czechów z Transparency Internatio-
nal w obszarze „odkrywania struktur majątkowych mediów”. Działanie to ma zapewne także na celu 
równoważenie rosnącego wpływu medialnego czeskich konkurentów biznesowych, gdyż głównym 
konkurentem tego operatora komórkowego nad Wełtawą jest O2 Petra Kellnera.

Media w ekspansji zagranicznej czeskiego kapitału
Nabycie środków masowego przekazu bywa też coraz częściej wykorzystywane przez czeski biznes 
w ekspansji zagranicznej jako sposób na szybkie zdobycie rozpoznawalności i sieci kontaktów. W tym 
kontekście szczególne sukcesy odniósł w ostatnich latach Daniel Křetínský, który poprzez zakup 
istotnych aktywów medialnych w Europie Zachodniej zaczął wspierać swoje interesy w sektorze 
energetycznym (holding EPH). Przedsiębiorca wyciągnął wnioski z nieudanej próby wejścia kapitało-
wego do francuskiego EDF w 2016 r. Był wówczas nad Sekwaną osobą szerzej nieznaną i jego oferty 
nie potraktowano poważnie. W 2018 r. nabył (według mediów francuskich za stosunkowo wysoką 
cenę) szereg gazet i czasopism – m.in. popularne tygodniki „Elle” i „Marianne” oraz udziały w czo-
łowym dzienniku („Le Monde”) i tygodniku opinii („L’Obs”). Podjął też zakończoną niepowodzeniem 
próbę wejścia kapitałowego do najpopularniejszej stacji telewizyjnej we Francji – TF1, a obecnie jest 
wymieniany w gronie potencjalnych kupców wiodącej grupy medialnej M6. Zarazem w drugiej po-
łowie 2019 r. sfinalizował negocjowaną od końca 2018 r. transakcję przejęcia tamtejszych aktywów 
niemieckiego koncernu Uniper (głównie dwie elektrownie węglowe).

7 Za najbardziej wiarygodne wiadomości 62% Czechów uważa informacyjne podsumowanie dnia publicznej Telewizji Czeskiej, 
a zaufanie do niej deklaruje trzy czwarte mieszkańców kraju. Zob. Česká televize byla v prvním pololetí nejsledovanější 
za posledních 12 let, 21.07.2020, www.ceskatelevize.cz.

Dla miliarderów media są „polisą ubezpieczeniową” 
działalności gospodarczej przed atakami ze strony 
konkurencji czy ingerencją państwa.

https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=9236
https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=9236


Komentarze OSW     NUMER 378 6

Podobną strategię Křetínský stosuje na rynku niemieckim. Aktywność w tamtejszej energetyce – 
m.in. nabycie w 2016 r. wraz z PPF niemieckich aktywów węglowych koncernu Vattenfall – uzupełnił 
w 2019 r. kupnem 4,1% udziałów (rozszerzonych do 12% w połowie 2020 r.) jednej z najważniejszych 
grup medialnych w RFN – ProSiebenSat.1 Media. Z drugiej strony polskie Radio Zet, nabyte w ramach 
większej transakcji z grupą Lagardère, zostało po kilku miesiącach odsprzedane, co zbiegło się z fia-
skiem wcześniejszych zabiegów o zaistnienie w polskiej energetyce i planem odsprzedania kopalni 
węgla w Czechowicach-Dziedzicach.

Zbudowany przez Babiša Koncern Agrofert jest aktywny na Słowacji, skąd pochodzi czeski premier, 
nie tylko w branży rolno-spożywczej i chemicznej, lecz także medialnej – wydaje m.in. największy 
słowacki dziennik gospodarczy („Hospodárske noviny“). W kraju tym, podobnie jak w Czechach, 
spora część mediów znajduje się w rękach miejscowych biznesmenów (rzadziej polityków), przy czym 
niektórzy są aktywni również na rynku czeskim. Poza Agrofertem mówimy tu o słowacko-czeskiej 
grupie finansowej Penta czy Kellnerze. Ten ostatni, dzięki pozyskaniu aktywów telewizyjnych nie tylko 
w Czechach, lecz także na Słowacji, w Słowenii, Bułgarii i Rumunii, może próbować zarówno zapew-
nić ochronę swoich interesów biznesowych w tych krajach, jak i osiągać efekt synergii. W Bułgarii 
i na Słowacji jest już obecny w branży telekomunikacyjnej (odpowiednio nr 1 i 3 wśród operatorów 
komórkowych w tych państwach), co – podobnie jak w Czechach (największy operator komórkowy) – 
pozwala łączyć oferty. W Rumunii PPF działa też na rynku nieruchomości. Z kolei na wszystkich poza 
Bułgarią wymienionych rynkach telewizyjnych operuje również sklep internetowy Mall, w którym 
PPF ma 40% udziałów. Przejęcie największej telewizji w Słowenii wywołało zainteresowanie osobą 
Kellnera w tamtejszych kręgach rządzących – na początku grudnia 2020 r. spotkał się z nim w Lubla-
nie premier Janez Janša, dotąd określający medium jako „największą partię opozycyjną”. Spotkanie 
było w środkach masowego przekazu łączone ze zgodą na nabycie od państwowej słoweńskiej spółki 
przewozów kolejowych 49% udziałów przez EPH Křetínskiego, który ma bliskie związki z Kellnerem8.

Podsumowanie
W ciągu kilkunastu lat w Czechach zmarginalizowany został wpływ kapitału zagranicznego na media. 
Ich przejęcie przez rodzimych miliarderów w istotny sposób wzmocniło pozycję grupy najbogatszych 
Czechów, ukazując coraz większe ambicje wpływania na politykę i kształtowania życia społeczno- 
-gospodarczego kraju. Mimo to znaczące różnice interesów między nimi, nowe niezależne inicjatywy 
dziennikarskie oraz silne, niezależne media publiczne zapewniają względnie wysoki poziom pluralizmu. 
Widoczne jest jednak osłabienie funkcji kontrolnej mediów, będące pokłosiem niechęci większości 
nadzorujących je oligarchów do wchodzenia w wyniszczające wzajemne spory, a także pogłębiania 
się w środowisku dziennikarskim koniunkturalizmu i autocenzury.

Odkupienie środków masowego przekazu przez lokalnych biznesmenów nie stało się panaceum 
na wyeliminowanie zagranicznych wpływów na krajową debatę publiczną. Przy okazji kupna TV Nova 
przez należącą do Kellnera grupę PPF zgłaszano obawy o możliwe wykorzystywanie najpopularniejszej 
czeskiej telewizji komercyjnej do promowania polityki prochińskiej i prorosyjskiej ze względu na roz-
ległe interesy nowego właściciela w obu krajach. Lęk ten zwiększyło ujawnienie (już po zawarciu 
transakcji), że Kellner sponsorował szeroko zakrojoną kampanię mającą na celu ocieplić negatywny 
obraz ChRL dominujący w krajowych mediach.

8 Por. K. Dębiec, M. Seroka, Słoweńsko-czeski sojusz w kolejowych przewozach towarowych, OSW, 15.12.2020, www.osw.
waw.pl.

https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2020-12-15/slowensko-czeski-sojusz-w-kolejowych-przewozach-towarowych
www.osw.waw.pl
www.osw.waw.pl


Komentarze OSW     NUMER 378 7

ANEKS
Wykres 1. Zmiany struktury własnościowej czeskich mediów w latach 2007–2020

czeska prywatna 11,8%

niemiecka 49,6%

niemiecka 6,6%

szwajcarska 16,1%

fińska 8,5%

pozostałe 5,9%

brak danych 8,1%
czeska prywatna 90,0%

brak danych 3,4%
2019/20202007

PRASA 
własność:

czeska prywatna 34,0%

czeska publiczna 23,0%

francuska 21,3%

niemiecka 13,5%

irlandzka 8,2%
czeska prywatna 77,3%

czeska publiczna 22,7%
2019/20202007

RADIO
własność:

czeska publiczna 31,3%

czeska publiczna 31,9%

cypryjska* 4,6%

USA 39,6%

szwedzka 19,4%

brak danych 9,1%
czeska prywatna 58,1%

brak danych 6,0%
2019/20202007

TV
własność:

* Chodzi o spółkę Atmedia, kontrolowaną przez firmy zarejestrowane na Cyprze o mało przejrzystej strukturze własnościowej. Media branżowe
   spekulują, że może stać za nimi kapitał czeski.

czeska prywatna 39,0%

czeska publiczna 2,4%

niemiecka 40,0%

USA 8,9%

szwajcarska 6,2%
austriacka 3,5%

czeska prywatna 97,1%

czeska publiczna 2,9%
2019/20202007

Internetowe serwisy informacyjne
własność:

Co do zasady brano pod uwagę obywatelstwo/narodowość końcowego właściciela spółki, a nie pań-
stwo jej rejestracji (niekiedy Cypr lub Holandia), chyba że nie było możliwe jego ustalenie.

Źródła: Media Projekt: liczba czytelników w 2007 i II połowie 2019 r. (prasa); Netmonitor: udział w ogóle wyświetleń stron, 
tzw. page views, za grudzień 2007 i czerwiec 2020 r. (Internet); Radioprojekt: udział w ogóle słuchaczy w I i II kwartale 2007 r. 
oraz III i IV kwartale 2019 r., euro.cz (radio); ATO – Nielsen Admosphere / ATO – Mediaresearch: udział w ogóle widowni 
minimum 15-letniej w 2007 r. i I połowie 2020 r. (TV).

internetowe serwisy inForMAcyjne



Komentarze OSW     NUMER 378 8

Tabela 1. Najważniejsze transakcje w czeskich mediach ostatnich lat

Rok Przedmiot transakcji Sprzedający Kupujący Wartość

2008 Spółka Economia, obejmująca m.in. 
najważniejszy dziennik gospodarczy 
i różne magazyny ekonomiczne

Verlagsgruppe 
Handelsblatt 
(Niemcy)

Respekt Media 
(Zdeněk Bakala)

Szacowana na 
2 mld koron 
(ok. 80 mln euro) 
za 88% akcji

2013 Spółka Mafra, obejmująca m.in. dwa 
czołowe dzienniki opiniotwórcze 
(wraz z poczytnymi portalami) 
i najchętniej czytywany w Pradze 
dziennik (bezpłatny)

Rheinisch-Bergische 
Verlagsgesellschaft 
(RBVG; Niemcy)

Agrofert 
(Andrej Babiš)

Szacowana 
na 3,7 mld koron 
(ok. 145 mln 
euro)

2013–
2014

Londa, obejmująca m.in. najchętniej 
słuchane radio Impuls

Eurocast (Niemcy) – 
2/3 akcji; 
Czech Ivan Baťka – 
1/3 akcji

Agrofert 
(Andrej Babiš)

Szacowana 
na 500–750 mln 
koron (ok. 20–30 
mln euro)

2013–
2014

Ringier Axel Springer CZ 
(przemianowana na Czech News 
Center – CNC), obejmująca m.in. 
dwa główne tabloidy i wiodący 
tygodnik opinii

Ringier (Szwajcaria) 
i Axel Springer 
(Niemcy) – po 50%

Czech News Center 
(50% – Daniel 
Křetínský; 
40% – Słowak 
Patrik Tkáč)

4,7 mld koron 
(ok. 180 mln 
euro)

2015 Vltava Labe Press, obejmująca m.in. 
sieć największych regionalnych 
dzienników i tygodników 
(ok. 70 mutacji)

Verlagsgruppe 
Passau (Niemcy)

Penta 
(44% – Słowak 
Jaroslav Haščák; 
43% – Marek 
Dospiva)

Ok. 67 mln euro

2017 TV Prima, druga najchętniej 
oglądana prywatna TV w Czechach

Modern Times 
Group 
(MTG; Szwecja)

GES Media 
(Ivan Zach)

Ok. 3,2 mld ko-
ron (ok. 125 mln 
euro) za 50% 
akcji i kontrolę 
zarządczą

2018 Pakiet aktywów radiowych – 
wiodące stacje w Czechach, Polsce, 
Rumunii i na Słowacji 

Lagardére Group 
(Francja)

Czech Media Invest 
(CMI; 50% – Daniel 
Křetínský; 
40% – Patrik Tkáč)

73 mln euro

2018 Bauer Media, z ok. 30 czasopismami 
w Czechach i na Słowacji (19% ryn-
ku magazynów w Czechach)

Bauer Media Group 
(Niemcy)

Mafra, 
koncern Agrofert 
(Andrej Babiš)

Ok. 1 mld koron 
(ok. 40 mln euro)

2019–
2020

Central European Media Enterprises 
(CME), dysponujące 30 kanałami TV 
w 5 państwach Europy, w tym 
najchętniej oglądanymi stacjami 
w Czechach i na Słowacji 

AT&T 
(największy akcjo-
nariusz – 64% akcji; 
USA)

PPF (Petr Kellner) Ok. 2,1 mld 
dolarów 
(ok. 1,75 mld 
euro), z czego 
52% dla AT&T

Źródło: opracowanie własne.

Tabela 2. Potentaci czeskiego biznesu medialnego

Imię 
i nazwisko

Nr na li-
ście najbo-
gatszych 
Czechów

Rok ur. Majątek 
(w euro)

Udział w rynku według typu mediów 
oraz główne posiadane media

Główna 
działalność 
poza mediami

Petr 
Kellner

1 1964 13,3 mld TV: 27,1% – 2. miejsce (w tym najpopu-
larniejsza telewizja prywatna Nova)

TV / Internet: najchętniej oglądana 
telewizja internetowa (tzw. IP TV) – 
O2 TV (częściowo płatna, 
m.in. transmisje sportowe)

Internet: 2,6% (tn.cz)

telekomunikacja, 
usługi finansowe



Komentarze OSW     NUMER 378 9

Andrej 
Babiš

4 1954 2,66 mld Prasa: 25% – 1. miejsce (w tym najchęt-
niej czytany dziennik opinii „Mladá fron-
ta DNES” i najpopularniejszy tygodnik 
„Téma”)

Radio: 13,6% – 3. miejsce (najchętniej 
słuchane radio – Impuls)

Internet: 18,4% – 2. miejsce (idnes.cz, 
lidovky.cz)

polityka, branża 
rolno-spożywcza 
i chemiczna

Daniel 
Křetínský

5 1975 2,51 mld Prasa: 24,6% – 2. miejsce (w tym dwa 
największe tabloidy – „Blesk” i „Aha!” – 
oraz drugi najpopularniejszy tygodnik 
„Reflex”)

Radio: 17,6% – 2. miejsce (Frekvence 1, 
Evropa 2)

Internet: 12,5% (blesk.cz, reflex.cz, 
info.cz, e15.cz)

energetyka 
(kopalnie 
i elektrownie)

Marek 
Dospiva

8 1969 880 mln Prasa: 18,2% – 3. miejsce (w tym główny 
dziennik regionalny „Deník”); własność 
wspólna z pozostałymi partnerami grupy 
Penta, w której ma 43% udziałów

Internet: 10% (denik.cz)

nieruchomości, 
służba zdrowia

Zdeněk 
Bakala

12 1961 680 mln Prasa: 2,9% (w tym główny dziennik 
gospodarczy „Hospodářské noviny”, 
najchętniej czytany tygodnik ekonomicz-
ny „Ekonom” i wiodący tygodnik opinii 
„Respekt”)

Internet: 10,5% (aktualne.cz, ihned.cz)

nieruchomości, 
usługi finansowe, 
niegdyś górnictwo 
węgla

Ivo 
Lukačovič

16 1974 630 mln Internet: 17% – 3. miejsce 
(seznamspravy.cz); ma także 1/3 
udziałów w mediach Zdenka Porybnego

IT, innowacje

Ivan Zach 35 1964 240 mln TV: 24,3% – 3. miejsce (druga najwięk-
sza telewizja prywatna – Prima)

Radio: 12,7% (Country, Kiss, Beat)

przemysł, 
nieruchomości

Ivo Valenta 41 1956 210 mln Internet: 3% (parlamentnilisty.cz) polityka, hazard, 
nieruchomości, 
hotele 

Jaromír 
Soukup

- 1969 120 mln Prasa: 6% (w tym wiodący magazyn 
opinii „Týden” – od wiosny 2020 r. 
miesięcznik)

TV: 5,8% (TV Barrandov)

doradztwo 
komunikacyjne 
i medialne, 
badania rynku

Zdeněk 
Porybný

- 1945 Brak 
informacji

Prasa: 3,6% (głównie drugi najchętniej 
czytany dziennik opinii „Právo”)

Internet: 20,3% – 1. miejsce (novinky.cz)

-

Udziały w rynku mediów nie dotyczą wprost danej osoby, ale spółki, na którą ma ona kluczowy wpływ 
lub jest jej ostatecznym beneficjentem.

Majątek według czeskiej edycji magazynu „Forbes” (stan na koniec 2019 r.), z wyjątkiem Jaromíra 
Soukupa (za tygodnikiem „Euro”). Informacje o udziale rynkowym na podstawie danych: Media Pro-
jekt (prasa; liczba czytelników w II połowie 2019 r.), ATO – Nielsen Admosphere (TV; udział w ogóle 
widowni minimum 15-letniej w I połowie 2020 r.), NetMonitor (Internet; udział w ogóle wyświetleń 
stron, tzw. page views, dla portali informacyjnych w czerwcu 2020 r.), Radioprojekt (radio; udział 
w ogóle słuchaczy w III i IV kwartale 2019 r.).



Komentarze OSW     NUMER 378 10

Wykres 2. Najważniejsze osoby czeskiego rynku mediów według wpływu 
na poszczególne jego segmenty

Źródła: Informacje o udziale rynkowym na podstawie danych: Media Projekt (prasa; liczba czytelników w II połowie 2019 r.), 
ATO – Nielsen Admosphere (TV; udział w ogóle widowni minimum 15-letniej w I połowie 2020 r.), NetMonitor (Internet; 
udział w ogóle wyświetleń stron, tzw. page views, dla portali informacyjnych w czerwcu 2020 r.), Radioprojekt (radio; udział 
w ogóle słuchaczy w III i IV kwartale 2019 r.).

Wykres 3. Skąd Czesi czerpią informacje?

Dane nie obejmują radia. Codziennie słucha go 62% Czechów (Radioprojekt, 2019), 73% uznaje 
je za wiarygodne źródło informacji (najwięcej wśród mediów; AMI Digital Index 2020), a 59% mu 
ufa (CVVM, 2020).

Źródło: Reuters Institute Digital News Report 2020.

Wykres 4. Zaufanie do poszczególnych typów mediów w Czechach 
w latach 2004–2019

Źródło: CVVM.

0

5

10

15

20

25

30

Petr
Kellner

Andrej
Babiš

Daniel
Křetínský

Marek
Dospiva

Ivan
Zach

Zdeněk
Bakala

Ivo
Lukačovič

Jaromír
Soukup

Zdeněk
Porybný

27,1

2,6

25,0

17,6

12,5
10,0

12,7

2,9

10,5

17,0

6,05,8

20,3

13,6

18,4

24,6

18,2

24,3

3,6

InternetRadioTVPrasa
[%]

0

20

40

60

80

100 [%]
88

24

76

Media społecznościoweInternet TV Prasa

49

0

10

20

30

40

50

60

70

80

InternetRadioTVPrasa

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

[%]


