
1KOMENTARZE OSW   NUMER 295

Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia NUMER 295 | 27.02.2019 www.osw.waw.pl

W służbie polityki 
Rola telewizji w wyborach prezydenckich na Ukrainie 

Krzysztof Nieczypor

Telewizja odgrywa decydującą rolę w kształtowaniu opinii społecznej na Ukrainie,  pozostając 
dla 85% mieszkańców głównym źródłem informacji. Przekazując wiadomości na temat kandy-
datów w wyborach, ich programów politycznych oraz przebiegu kampanii, stacje telewizyjne 
w zasadniczym stopniu wpływają na poziom popularności poszczególnych polityków i partii po-
litycznych oraz ich szanse na objęcie najważniejszych stanowisk w państwie. Znacznie mniejsze 
znaczenie w kreowaniu nastrojów społecznych mają źródła internetowe i drukowane.
Pomimo podjętych po 2014 roku przez władze w Kijowie prób wprowadzenia regulacji praw-
nych mających na celu zreformowanie rynku medialnego zaobserwować można stagnację 
w procesie przeprowadzania zapowiadanych zmian. Nie udało się wyeliminować  negatyw-
nych zjawisk obecnych w mediach przed rewolucją godności. Główne kanały telewizyjne 
wciąż znajdują się w rękach wąskiej grupy najbogatszych oligarchów, którzy wykorzystują 
je jako narzędzia walki politycznej i biznesowej. Zdominowane przez prywatny kapitał media 
cechują się dużym stopniem uzależnienia od relacji polityczno-biznesowych ich właścicieli 
z politykami. Skutkiem tych powiązań jest zaangażowanie kontrolowanych przez oligarchów 
stacji telewizyjnych we wspieranie lub dyskredytowanie poszczególnych kandydatów w trwa-
jącej kampanii wyborczej na urząd prezydenta. Biorąc pod uwagę znaczenie i rolę mediów 
w kreowaniu nastrojów społecznych, ich wpływ na rezultat zaplanowanych na 31 marca wy-
borów prezydenckich należy uznać za znaczący.

Zmiana, której nie było

Po rewolucji godności oczekiwania Ukraińców 
uzdrowienia sytuacji w kraju dotyczyły nie 
tylko zmian w sferze społeczno-politycznej, 
zwalczenia korupcji i integracji ze strukturami 
zachodnimi, ale także reformy rynku medial-
nego skutkującej zwiększeniem wolności sło-
wa1. Powszechnie liczono na wzrost pluralizmu 
i obiektywizmu w mediach, które za czasów 

1 Obietnicę naprawy rynku medialnego, a także wzmoc-
nienia roli mediów jako instrumentu kontroli władzy 
złożył Petro Poroszenko w swoim programie wyborczym 
w maju 2014 roku: https://programaporoshenka.com/
Programa_Poroshenko.pdf 

rządów Wiktora Janukowycza uległy daleko 
idącej erozji2. Środki przekazu miały pełnić rolę 
instrumentu kontroli nad poczynaniami władz 
oraz rzetelnie informować społeczeństwo 
o sytuacji w kraju. 
Pod naciskiem opinii publicznej nowe władze 
w Kijowie podjęły próbę wprowadzenia regula-
cji prawnych mających sprostać oczekiwaniom 
społecznym. Już w kwietniu 2014 roku przy-
jęto ustawę przewidującą powstanie na bazie 

2 T. Iwański, Media i wolność słowa na Ukrainie przed 
wyborami parlamentarnymi, „Komentarze OSW”, 
24.09.2012, https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/ko-
mentarze-osw/2012-09-24/media-i-wolnosc-slowa-na-
-ukrainie-przed-wyborami



KOMENTARZE OSW   NUMER 295 2

istniejących ogólnokrajowych i regionalnych 
stacji telewizyjnych i radiowych publicznego 
nadawcy, którego zadaniem miało być stwo-
rzenie medium realizującego społeczną misję 
programową3. We wrześniu 2015 roku Rada Naj-
wyższa uchwaliła ustawę wprowadzającą obo-
wiązek publikacji przez nadawców radiowych 
i telewizyjnych pełnej struktury własnościowej, 
co miało być gwarancją przejrzystości rynku 
medialnego i ochroną przed próbami jego mo-
nopolizacji przez grupy biznesowo-polityczne. 
Dokonano także prywatyzacji 760 tytułów prasy 
drukowanej pozostającej do tej pory własnością 
spółek państwowych i komunalnych. 

Mimo tych osiągnięć zaobserwować można 
stagnację w procesie przeprowadzania zapo-
wiadanych reform. Główne ośrodki medialne, 
w tym dziesięć najpopularniejszych kanałów 
telewizyjnych, których udział w oglądalności 
wynosi ponad 60% rynku medialnego, wciąż 
pozostaje we władaniu kilku najbardziej wpły-
wów oligarchów: Ihora Kołomojskiego, Rinata 
Achmetowa, Dmytro Firtasza, Serhija Lowocz-
kina i Wiktora Pinczuka (udział ten dodatkowo 
zwiększy się po uwzględnieniu segmentu ka-
nałów tematycznych – sportowych, lifestylo-
wych i dziecięcych). Sprawując ścisłą kontrolę 
nad polityką informacyjną stacji telewizyjnych 
i mediów drukowanych, wspierają lub zwal-
czają oni określonych liderów i siły polityczne 
w zależności od aktualnego stanu wzajemnych 
relacji4. W konsekwencji podporządkowane 
interesom oligarchów media nie spełniają roli 

3 Про Суспільне телебачення і радіомовлення України, 
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1227-18

4 Д. Дуцик, А. Мніх, П. Бурковський, Основні тенденції 
медіависвітлення суспільно-політичних процесів 
в Україні у 2014-2017 рр., Kijów 2017, s. 7–17, https://
ms.detector.media/content/files/dm_news_2014-17_in-
ternet.compressed.pdf

pośrednikaw komunikacji pomiędzy władzą 
a społeczeństwem, a prezentowane wiadomości 
mają wybiórczy i zmanipulowany charakter.
Należące do oligarchów stacje telewizyjne nie 
są ich głównymi aktywami biznesowymi, lecz 
stanowią formę inwestycji politycznej. Za spra-
wą ogromnych nakładów finansowych media 
te, dorównujące, a niekiedy przewyższające 
pod względem technologicznym zachodnie 
odpowiedniki, w większości przypadków nie 
przynoszą dochodów. Jednak dzięki wsparciu 
poszczególnych sił politycznych właściciele naj-
większych holdingów medialnych są w stanie re-
kompensować poniesione koszty inwestycyjne 
wymiernymi korzyściami dla swojej działalności 
biznesowej w postaci korzystnych rozwiązań 
legislacyjnych lub decyzji politycznych wpływa-
jących na działalność ich przedsiębiorstw. Skut-
kiem tych powiązań jest wykorzystywanie stacji 
telewizyjnych przez ich właścicieli do realizowa-
nia doraźnych interesów kosztem rzetelności 
w dostarczaniu informacji. Zależność ta po-
woduje, że znaczenie kanałów telewizyjnych 
mierzone jest nie tylko ich pozycją na rynku 
medialnym, lecz także możliwością kreowania 
wizerunku polityków i partii politycznych. 
Polityczno-biznesowe uwarunkowania funk-
cjonowania środków masowego przekazu 
prowadzą do różnych form naruszenia wol-
ności mediów i standardów dziennikarskich. 
Dla osiągnięcia celów polityczno-biznesowych 
właściciele największych holdingów medialnych 
dyscyplinują zatrudnionych przez siebie 
dziennikarzy, wykorzystując szereg instrumen-
tów, w tym cenzurę właścicielską realizowaną 
poprzez stosowanie sankcji finansowych lub 
administracyjnych. Powszechnym zjawiskiem 
są także zamawiane i opłacane przez polityków 
materiały mające przedstawić daną osobę lub 
wydarzenie w określony sposób (dżynsa). Wraz 
ze zbliżającymi się wyborami prezydenckimi pa-
tologie ukraińskiego rynku mediów przybierają 
na sile, co objawia się w rosnącej liczbie opła-
conych materiałów mających na celu promocje 
określonego polityka (parket) lub jego dyskre-
dytację (czornucha).

Funkcjonowanie mediów na Ukrainie 
cechuje się dużym stopniem uzależnie-
nia od relacji polityczno-biznesowych ich 
właścicieli z politykami. 



KOMENTARZE OSW   NUMER 295 3

Faworyci stacji telewizyjnych

Ponad 85% mieszkańców Ukrainy deklaruje, 
że wiadomości na temat sytuacji w kraju i na 
świecie czerpie z serwisów informacyjnych stacji 
telewizyjnych5. O roli telewizji w kształtowaniu 
poglądów społecznych świadczy także wysoki 
poziom przekonania o wiarygodności przeka-
zywanych informacji (61% Ukraińców uznaje 
przekaz ogólnokrajowych stacji telewizyjnych 
za wiarygodny6) oraz jej znaczenie w kreowaniu 
wizerunku polityków (70% badanych pozyskuje 
informacje na temat programów wyborczych 
za pośrednictwem kanałów telewizyjnych7). 

Największą oglądalnością cieszy się stacja Ukra-
ina, znajdująca się pod kontrolą najbogatszego 
obywatela Ukrainy Rinata Achmetowa (15,26% 
udziału w czasie antenowym w 2018 roku)8. Ka-
nał telewizyjny zajmuje pierwsze miejsce także 
pod względem ilości materiałów wykazujących 
się łamaniem standardów dziennikarskich w 
przedstawianiu wydarzeń politycznych (stacja 
odpowiada za niemal 40% wszystkich mate-

5 Протидія  російській  пропаганді  та  медіаграмотність:  
результати  всеукраїнського опитування громадської 
думки. Аналітичний звіт, Детектор медіа, Kijów 2018, 
s. 10, https://detector.media/doc/images/news/archi-
ve/2016/136017/DM_KMIS_ukr__WEB-2.pdf

6 Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних 
типів ЗМІ у 2018 року, Internews, Kijów 2018, s. 5, 
https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2018/09/
2018-MCS_FULL_UKR.pdf

7 В очікуванні президентських виборів: настрої 
українців, Рейтинг, 26.06.2018, http://ratinggroup.ua/
research/ukraine/v_ozhidanii_prezidentskih_vyborov_
nastroeniya_ukraincev.html

8 «Україна» стала лідером телеперегляду у 2018 році, 
друге місце – в «1+1», ICTV та «Інтера», Детектор 
медіа, 8.01.2019, https://detector.media/rinok/artic-
le/143867/2019-01-08-ukraina-stala-liderom-telepere-
glyadu-u-2018-rotsi-druge-mistse-v-11-ictv-ta-intera/ 

riałów cechujących się brakiem obiektywno-
ści i rzetelności wyemitowanych w ukraińskiej 
telewizji w roku 2018)9. Bohaterem znaczącej 
większości materiałów mających cechy krypto-
reklamy jest Ołeh Laszko, lider Radykalnej Partii 
Ukrainy wspieranej finansowo przez oligarchę. 
Członkowie ugrupowania odwdzięczają się biz-
nesmenowi głosowaniem w Radzie Najwyższej 
zgodnym z jego interesami (zwłaszcza odno-
śnie do regulacji prawnych dotyczących obsza-
ru metalurgiczno-wydobywczego, w którym 
działa należąca do Achmetowa Grupa Metin-
west10). Regularnie pokazywany w wydaniach 
serwisów informacyjnych komentuje nie tylko 
wydarzenia związane z bieżącą polityką, lecz 
jest także obecny w materiałach dotyczących 
spraw społecznych i gospodarczych.
Na wizji stacji Ukraina często pokazywany jest 
także Ołeksandr Wilkul, który startuje w wybo-
rach prezydenckich z ramienia również wspie-
ranej przez oligarchę partii Blok Opozycyjny. 
Analizy treści programów informacyjnych na 
kanale Achmetowa pokazują, że neutralnie 
(w 58,8% przypadkach) lub pozytywnie (41,2%) 
prezentowany jest prezydent Petro Poroszen-
ko11. Wyrazem życzliwego stosunku oligarchy 
do starającego się o reelekcję prezydenta jest 
rozpoczęta od nowego roku emisja eksklu-
zywnych wywiadów z Poroszenką (wcześniej 
małżonka prezydenta prowadziła zajęcia z po-
rannej gimnastyki w programie śniadaniowym 
stacji). Przychylna postawa mediów Achme-
towa stanowi formę rekompensaty za przy-
zwolenie administracji prezydenta na umac-
nianie wpływów biznesmena m.in. w sferze 

9 З. Красовська, Кого найбільше піарили в теленовинах 
2018 року, 25.01.2019, Детектор медіа, https://ms.de-
tector.media/monitoring/daily_news/kogo_naybilshe_
piarili_v_telenovinakh_2018_roku/

10 А. Кривко, Депутати за викликом. Як “радикали” 
Ляшка Ахметову допомагають, „Українська правда”, 
24.05.2018, https://vybory.pravda.com.ua/files/graph/
deputaty_za_vyklykom/

11 В. Кондратова, Говорит и показывает кандидат. Кому 
помогают телеканалы олигархов, ЛІГА.net, 7.12.2018, 
https://www.liga.net/politics/articles/govorit-i-poka-
zyvaet-kandidat-komu-pomogayut-telekanaly-oligarhov

Decydującą rolę w kształtowaniu opinii 
społecznych na Ukrainie odgrywa tele-
wizja, która pozostaje głównym źródłem 
informacji dla mieszkańców kraju.



KOMENTARZE OSW   NUMER 295 4

energetycznej12. Medialne wsparcie udzielane 
aż trzem kandydatom na urząd prezydenta jest 
formą inwestycji oligarchy, który w ten sposób 
stara się rozszerzyć swoje wpływy w polityce.
Na drugim miejscu pod względem popularno-
ści plasuje się stacja 1+1 (10% udziału w rynku), 
której właścicielem jest Ihor Kołomojski (do czo-
łowych stacji oligarchy zaliczyć należy także 2+2 
i TET). Kanał udziela nadzwyczaj dużo czasu 
antenowego popularnemu komikowi Wołody-
myrowi Zełenskiemu, który w końcu 2018 roku 
ogłosił start w wyborach prezydenckich, a obec-
nie jest liderem sondaży przedwyborczych13. 

Zełenski jest pokazywany nie tylko w cotygo-
dniowych występach kabaretu „95 Kwartał” 
oraz emitowanym serialu „Sługa narodu”, 
w którym gra główną rolę, lecz także w reality 
show transmitującym przebieg jego kampanii 
wyborczej. Treść zarówno sporej części wy-
stępów satyrycznych Zełenskiego, jak również 
programów informacyjnych ma zdecydowanie 
negatywny wydźwięk wobec prezydenta Poro-
szenki. Skrajnie niekorzystny wizerunek głowy 
ukraińskiego państwa na kanale 1+1 jest wyni-
kiem ostrego konfliktu prezydenta Poroszenki 
z właścicielem stacji.
Trzecie miejsce pod względem udziału w czasie 
antenowym zajmuje kanał Inter (9,12% udzia-

12 Wprowadzenie tzw. formuły Rotterdam+ przy oblicza-
niu ceny węgla kupowanej przez państwo od spółek oli-
garchy znacząco zwiększyło ich dochody, zob. T. Iwań-
ski, Prywatyzacja po ukraińsku: Achmetow umacnia się 
w energetyce, „Analizy OSW”, 6.09.2017, https://www.
osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2017-09-06/prywatyza-
cja-po-ukrainsku-achmetow-umacnia-sie-w-energetyce

13 K. Nieczypor, Od „sługi narodu” do trybuna ludowego? 
Wołodymyr Zełenski w wyborach na prezydenta Ukra-
iny, „Nowa Europa Wschodnia”, 24.01.2019, http://new.
org.pl/5933-od-slugi-narodu-do-trybuna-ludowego-wo-
lodymyr-zelenski-w-wyborach-na-prezydenta-ukrainy

łu w rynku) należący do oligarchów – Dmytro 
Firtasza i Serhija Lowoczkina (znaczącą oglą-
dalnością cieszą się także stacje NTN i Enter-
Film) wywodzących się z otoczenia byłego 
prezydenta Wiktora Janukowycza. Kanał ten 
niewiele ustępuje stacji Ukraina pod względem 
liczby emitowanych materiałów o charakterze 
kryptoreklamy (38% wszystkich emisji tego ro-
dzaju w 2018 roku). Niekwestionowanym fa-
worytem serwisów informacyjnych stacji Inter 
jest Jurij Bojko – długoletni partner biznesowy 
i polityczny właścicieli medium. Zarówno kan-
dydat na prezydenta Platformy Opozycyjnej – 
Za Życie, jak i promująca go stacja kojarzeni są 
z postawą prorosyjską i antyzachodnią (Naro-
dowa Rada ds. Telewizji i Radia w sierpniu ub.r. 
nałożyła na stację karę finansową za szerzenie 
rosyjskiej propagandy). Również Inter nieszcze-
gólnie krytycznie przedstawia działania Poro-
szenki, co jest przedmiotem spekulacji na temat 
domniemanego porozumienia co do uniewin-
nienia Jurija Bojki w sprawie dotyczącej defrau-
dacji środków państwowych na zakup platform 
wiertnicznych w 2011 roku.
Kolejne miejsca – czwarte, piąte i szóste, zajmują 
stacje telewizyjne należące do Wiktora Pinczuka 
i jego żony Ołeny: ICTV, STB i Nowyj Kanał (odpo-
wiednio 7,89%, 7,05% i 4,45% udziału w rynku). 
Kanały Pinczuka, w odróżnieniu od pozostałych 
stacji należących do oligarchów, przedstawiają 
najbardziej obiektywny i zbalansowany obraz 
wydarzeń politycznych w kraju i nie faworyzują 
żadnego z kandydatów biorących udział w wyści-
gu o fotel prezydenta. To podejście korespondu-
je ze staraniami oligarchy, by pozostać w cieniu 
bieżących politycznych wydarzeń. Unikając skoja-
rzeń z jakimkolwiek ugrupowaniem politycznym, 
stawia on na bezkonfliktowy charakter relacji 
z pozostałymi aktorami sceny polityczno-bizne-
sowej na Ukrainie.
Inne stacje, których działalność uzależniona jest 
od politycznej działalności ich właścicieli, mają 
znacznie mniejszy zasięg i znaczenie na ryn-
ku medialnym. Wśród nich wyróżniają się sta-
cje 112 oraz NewsOne (odpowiednio ok. 1,5% 

Medialne wsparcie udzielane kandyda-
tom na urząd prezydenta jest formą in-
westycji oligarchów, którzy w ten sposób 
starają się rozszerzyć wpływy w polityce.



KOMENTARZE OSW   NUMER 295 5

i 0,7% oglądalności), których właścicielem od 
zaledwie kilku miesięcy jest Taras Kozak, bliski 
współpracownik Wiktora Medwedczuka, jedne-
go z głównych lobbystów rosyjskich interesów 
na Ukrainie. Treść programów emitowanych 
przez obie stacje stała się powodem przyjęcia 
przez Radę Najwyższą uchwały wzywającej Radę 
Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony do zasto-
sowania sankcji za rozpowszechnianie prorosyj-
skiej propagandy. Mniej kontrowersji wzbudza 
Kanał 24, którego właścicielem jest żona kan-
dydującego na urząd prezydenta Ukrainy Andri-
ja Sadowego, a także Kanał 5 pozostający we 
władaniu Petra Poroszenki. W obu przypadkach 
stacje pozostają „wierne” swym mocodawcom, 
promując ich kandydatury i program wyborczy.

W dolnej części listy rankingowej popularności 
stacji telewizyjnych, z udziałem czasu anteno-
wego 0,5% oglądalności, znajduje się jedyny 
publiczny kanał telewizyjny UA: Perszyj. Jego 
znaczenie wśród widzów symbolicznie oddaje 
stan reformy mediów publicznych na Ukrainie. 
Powołanie w 2014 roku spółki akcyjnej na bazie 
dotychczas istniejącego nadawcy państwowego 
miało za zadanie przekształcić państwowe ogól-
nokrajowe i lokalne stacje telewizyjne i radiowe 
w media publiczne realizujące działalność misyj-
ną sprowadzającą się do obiektywnego i rzetel-
nego informowania o wydarzeniach politycznych 
i społeczno-kulturalnych w kraju. Finansowane z 
budżetu państwa, ale jednocześnie niezależne od 
politycznych uwarunkowań medium nie spotka-
ło się jednak z przychylnością polityków. Pomi-
mo utworzenia głównego kanału telewizyjnego 
i jego lokalnych wersji, decydenci nie przekazy-
wali nawet połowy zapisanych dla nadawcy w 
budżecie państwa środków finansowych, skazu-
jąc tym samym projekt na działalność w bardzo 

ograniczonym zakresie. Ostatecznie rada nad-
zorcza zdecydowała o zwolnieniu z funkcji dy-
rektora spółki Zuraba Alasanii z końcem stycznia 
br. Zdaniem części środowiska dziennikarskiego 
zdymisjonowanie cenionego dziennikarza i me-
nedżera związane jest z toczącą się kampanią 
wyborczą i niezależną polityką redakcyjną stacji 
UA: Perszyj pod kierownictwem Alasanii. Mimo 
niewielkiego zasięgu tworzone przez współpra-
cowników kanału programy śledcze poświęcone 
korupcji na najwyższych szczeblach władzy cie-
szyły się sporą popularnością w Internecie, co 
nie mogło podobać się wielu wysoko postawio-
nym urzędnikom państwowym.
Znamienny wydaje się także los kanału Hro-
madske. Uruchomiona w przeddzień rozpoczę-
cia rewolucji godności stacja była przykładem 
oddolnej inicjatywy społecznej dającej nadzie-
ję na nową jakość na rynku mediów. Jednakże 
wewnętrzne konflikty oraz uzależnienie od ze-
wnętrznego finansowania w postaci międzyna-
rodowych grantów spowodowały zmarginali-
zowanie tego ośrodka w przestrzeni medialnej. 
Podobny los spotkał inne tego rodzaju projekty, 
jak Espreso.tv, założone przez polityka i dzien-
nikarza Mykołę Kniażyckiego czy też prowadzo-
ną przez aktywistów Majdanu nieistniejącą już 
Spilno.tv. 

TV bez alternatywy 

Media internetowe i drukowane mają znacz-
nie mniejsze znaczenie w kreowaniu nastrojów 
społecznych aniżeli stacje telewizyjne. Jedynie 
27,1% Ukraińców deklaruje, że przy pozyski-
waniu informacji korzysta z mediów interneto-
wych, zaś 8,1% z gazet i czasopism. Warto jed-
nak przy tym zaznaczyć, że zwiększa się liczba 
osób korzystających ze źródeł internetowych, 
maleje zaś – z drukowanych (w ciągu ostatnich 
trzech lat liczba prenumeraty gazet zmalała aż 
o 27%)14.

14 За три роки передплата газет і журналів скоротилася 
майже на третину, „Укрінформ”, 7.08.2019, https://www. 
ukrinform.ua/rubric-regions/2512974-za-tri-roki-peredpla-
ta-gazet-i-zurnaliv-skorotilasa-majze-na-tretinu.html

Media internetowe i drukowane mają 
znacznie mniejsze znaczenie w kreowa-
niu nastrojów społecznych aniżeli stacje 
telewizyjne.



KOMENTARZE OSW   NUMER 295 6

Również w odniesieniu do mediów interneto-
wych i drukowanych przypadki sprzeniewie-
rzania się standardom i etyce dziennikarskiej 
stanowią istotny problem. Zdaniem ekspertów 
kijowskiego Instytutu Informacji Masowej liczba 
zamówionych i opłaconych reklam politycznych 
w postaci artykułów publikowanych w Interne-
cie we wrześniu ub.r. osiągnęła poziom nieno-
towany od pięciu lat. Najwięcej tego rodzaju 
materiałów stwierdzono na stronach UNIAN 
(właścicielem jest Ihor Kołomojski) oraz portalu 
Obozrewatel (zarejestrowany na synów Mychaj-
ło Brodskiego, byłego partnera biznesowego 
Ihora Kołomojskiego).

W ciągu ostatnich dwóch lat teksty publikowa-
ne w Internecie i mediach drukowanych mają-
ce cechy materiału zamówionego i opłacone-
go dotyczyły Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej 
Patriarchatu Moskiewskiego (średnio 19,7 tek-
stów tygodniowo mających charakter tekstu 
na zamówienie), partii Blok Opozycyjny i Odro-
dzenie (7,7), Radykalnej Partii i jej lidera Ołeha 
Laszko (5,5), Julii Tymoszenko i Wadyma Raby-
nowicza (po 3,8) oraz Wiktora Medwedczuka 
(3,1). Za najbardziej wiarygodne i rzetelne źró-
dła internetowe uznano „Ukraińską Prawdę”, 
„Ukrinform” i „Ligę”15. 

Układ zamknięty

Specyfika funkcjonowania mediów telewizyj-
nych na Ukrainie jest konsekwencją trwałości 
systemu oligarchicznego, który pomimo zwy-
cięstwa rewolucji godności nie uległ zasadni-

15 Саморегуляція та журналістські стандарти під час 
виборчих кампаній, „Укрінформ”, 17.09.2018, https://
www.ukrinform.ua/rubric-presshall/2532146-samore-
gulacia-ta-zurnalistski-standarti-pid-cas-viborcih-kam-
panij.html

czym zmianom. Obserwowane upolitycznie-
nie ukraińskich mediów, łamanie standardów 
dziennikarskich oraz zwiększająca się ilość 
treści noszących charakter kryptoreklamy 
spowodowane są koncentracją kapitału 
medialnego w rękach elity biznesowej, dla któ-
rej stacje telewizyjne nie są zwykłym biznesem, 
ale narzędziem realizacji celów politycznych. 
Świadectwem tego stanu rzeczy jest klasyfiko-
wanie od wielu lat Ukrainy dopiero w drugiej 
setce państw pod względem poziomu wolno-
ści prasy i powolny proces poprawy tego stanu 
rzeczy (awans ze 126. miejsca w 2013 roku na 
101. w 2018)16.
Dopuszczając się manipulacji opinią publiczną, 
przemilczając tematy kłopotliwe dla wspiera-
nych polityków lub uruchamiając kampanie 
dyskredytujące niewygodne im osoby pozo-
stające pod kuratelą oligarchów, media są w 
stanie w zasadniczym stopniu decydować o po-
pularności polityków i partii politycznych oraz 
wpływać na nastroje społeczne. Sukces kam-
panii wyborczych poszczególnych polityków 
uzależniony jest od stopnia ich poparcia przez 
najpopularniejsze ośrodki medialne należące 
do oligarchów. 
Petryfikacja rynku medialnego spycha na mar-
gines debaty publicznej aktywistów i polityków 
spoza polityczno-biznesowego układu, któ-
rzy bez odpowiedniego zaplecza finansowego 
i medialnego nie są w stanie skutecznie prze-
bić się ze swoim przekazem do społeczeństwa. 
Sytuacja ta wyklucza z udziału w procesach po-
litycznych na Ukrainie polityków mniej znanych 
i niezwiązanych z wąskim kręgiem elity poli-
tycznej i biznesowej. Zdominowanie przekazu 
przez media należące do najbogatszych i naj-
bardziej wpływowych osób w państwie powo-
duje znaczące ograniczenie pluralizmu politycz-
nego. W rezultacie kształt rynku telewizyjnego 
jest znaczącą przeszkodą dla demokratyzacji 
państwa i przeprowadzenia reform.

16 2018 World Press Freedom Index, „Reporters without 
Borders”, https://rsf.org/en/ukraine

Specyfika funkcjonowania mediów tele-
wizyjnych na Ukrainie jest konsekwencją 
trwałości systemu oligarchicznego.



KOMENTARZE OSW   NUMER 295 7

REDAKCJA MERYTORYCZNA: Adam Eberhardt 

REDAKCJA: Anna Łabuszewska, Katarzyna Kazimierska

SKŁAD: Bohdan Wędrychowski 

Opinie wyrażone przez autorów analiz nie przedstawiają 

oficjalnego stanowiska władz RP 

Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia

ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa

tel.: +48 | 22 | 525 80 00,

fax: +48 | 22 | 525 80 40

Zapraszamy na naszą stronę: www.osw.waw.pl

1. Udział w całkowitej oglądalności stacji telewizyjnych na Ukrainie 10 najpopular-
niejszych kanałów telewizyjnych należących do poszczególnych oligarchów

Źródło: Індустріальний Телевізійний Комітет

Rinat Achmetow
(Ukraina) – 15,26%

Ihor Kołomojski
(1+1, 2+2, TET) – 16,94%

Dmytro Firtasz, Serhij Lowoczkin
(Inter, NTN, Enter-Film) – 14,79%

Wiktor Pinczuk
(ICTV, STB, Nowyj Kanał) – 13,39%

Pozostałe – 39,62%

0

5

10

15

20

15,26

10,05
9,12

7,89
7,05

4,45 3,96 3,75
2,69

1,71

1+1 2+2 TETUkraina Inter NTN Enter-FilmNowyj Kanal STBICTV

2. Udział w oglądalności 10 najpopularniejszych kanałów telewizyjnych na Ukrainie 
w 2018 roku

Źródło: Індустріальний Телевізійний Комітет

ANEKS 


