
CENTRE FOR EASTERN STUDIES www.osw.waw.pl

OSW Commentary

Centre for Eastern Studies
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warsaw,  Poland
tel.: (+48) 22 525 80 00, info@osw.waw.pl
             www.osw.waw.pl

NUMBER 378  11.02.2021

EDITORS: Mateusz Gniazdowski, Konrad Popławski, 
Tomasz Strzelczyk, Szymon Sztyk
TRANSLATION: Ilona Duchnowicz
CO-OPERATION: Nicholas Furnival
DTP: Urszula Gumińska-Kurek

The views expressed by the authors of the papers 
do not necessarily reflect the opinion of Polish authorities.

The Bohemianisation of the media
The acquisition of the Czech media sector by local billionaires
Krzysztof Dębiec

The deal finalising the sale of Nova TV to PPF on 13 October 2020 completed the process of key 
Czech media organisations being taken over by local capital. At the beginning of 2008, foreign 
entities controlled the vast majority of the Czech media market. However, a wide section of 
the popular press titles and radio and TV stations was taken over by domestic billionaires in 
the following years. They took advantage of the problems the owners of traditional media 
outlets had to face: both temporary (the decline in advertising revenue during the economic 
crisis) and structural (the increasing popularity of the Internet at the expense of the printed 
press). The expansion of domestic business empires in this sector was quickly branded as an 
oligarchisation of the media in the Czech Republic. Local billionaires treated their new assets as 
tools of political influence. They do not rely on the mass media as a source of profits. Instead, 
they use it as a means for protecting their businesses from attacks by competitors or state 
interference. The mass media has even become a tool for gaining or consolidating a political 
and business position. There are many indications that, for similar reasons, the richest Czechs 
are also buying media outlets abroad in countries where they do business.

Foreign media corporations became the owners of the vast majority of the Czech mass media (see 
Appendix, Chart 1) due to the limited opportunities for development on their respective home markets, 
the significant resources of capital and knowledge they had, and due to the absence of restrictions 
on entering the Czech market. The strategy most of them used was to take over the local media in 
order to restructure them. Less frequently, some new titles were created (e.g. the ‘Blesk’ tabloid). 
The period of foreign capital expansion and competition for the Czech press continued until around 
2000. It was followed by a consolidation process, which was characterised by the strengthening mar-
ket position of several major foreign players and the standardisation of the offer within publishing 
houses. This lasted until 2008.

Foreign capital in the Czech media market before 2008
The excessive presence of foreign capital in the Czech media market did not become a major issue 
in the public debate. However, this was criticised from time to time both at home and abroad. The 
European Federation of Journalists (EFJ) wrote in its 2003 report that such an extensive presence of 



OSW Commentary     NUMBER 378 2

foreign capital prevents the Czech media from exercising a controlling function in the public sphere, 
as foreign investors shun controversy that could be provoked by supporting investigative journalism 
or criticising the government.1 It also pointed out that this state of affairs adversely affected the 
pluralism of opinions presented in the media. The Czech media market was criticised more harshly 
by the historian Bořivoj Čelovský, who argued in his books that the media, predominantly controlled 
by German capital, was being used to push through a ‘German agenda’ or ‘Germanisation’ of the 
Czech people.2 Some studies partially backed these allegations, pointing out that the journals of 
the German-owned publishing house Passauer Neue Presse had avoided controversial topics related 
to Czech-German relations.3 On the other hand, there was no evidence of pressure being exerted 
on the editorial staff, nor was there an excess of information favouring Germany. Most of the mass 
media presented a similar, positive approach to European integration, developing cooperation with 
Germany or the free market economy, and the stance on these issues had not changed much since 
the acquisitions. Czech journalists who were working in editorial offices at the time emphasise that 
the owners shunned political affiliations and as a rule did not interfere with the content of the ma-
terials while trying to improve the financial result by influencing the form in which the content was 
presented. International media corporations usually did not want to be identified with any specific 
political entities in a given country because their direct interference with current affairs in one coun-
try might affect their credibility on other markets. However, the problem of avoiding criticism from 
large advertisers has been noticed. For example, the main media outlets did not address the issue of 
the monopolistic practices used by Český Telecom, and the problems with the debt of another large 
advertiser, the Fischer travel agency, were reported almost exclusively by the public media.4

Economic crisis as a catalyst for change in media ownership
The onset of the global expansion of websites at the expense of the press around 2000 was the 
first harbinger of a reversal of trends on the Czech media market. This was one of the main reasons 
why the share of the press in advertising revenues in the Czech Republic fell from 40% to 25% in 
2000–2013 and then to 16% in 2019, while the share of news websites increased from zero to 20% 
and 27.5% over the same period. The loss of advertising revenues strongly affected the profitability 
of media outlets, which were becoming a burden for their foreign owners. Germany’s Handelsblatt 
claimed that it had sold its Czech assets in 2008 because it wanted to invest in internet channels on 
the German market due to the fact that revenues from traditional mass media had been contracting.

The economic slowdown in the 
Czech Republic in 2009–2013 final-
ly shattered the hopes of foreign 
capital that their Czech media assets could ever return to the path of sustainable profitability. This 
window of opportunity was used by local businessmen (see Appendix, Table 1). In 2014, the most 
popular radio station, Radio Impuls, was bought by Andrej Babiš, who currently serves as the prime 
minister. At that time, the company which used to control it had been struggling with a steady decline 
in revenues and profit for six years. The situation was similar with the Mafra media group, which Babiš 
acquired in 2013. The crisis on the media market was also used by the coal tycoon Daniel Křetínský, 
who took over the Czech division of Ringier Axel Springer Media the same year. The purchased assets 

1 European Federation of Journalists, Eastern Empires. Foreign Ownership in Central and Eastern European Media: Ownership, 
Policy Issues and Strategies, Brussels 2003.

2 B. Čelovský, Konec českého tisku?, Šenov u Ostravy 2001. The next, expanded edition, was published in 2002 without the 
question mark in the title.

3 V. Kouřil, V. Štětka, Vlastnická struktura českého mediálního trhu s ohledem na globalizační procesy, Brno 2005. 
4 See B. Petković (ed.), Media ownership and its impact on media independence and pluralism, Peace Institute, Ljubljana 

2004, pp. 159–160. 

All the key media outlets in the Czech Republic have 
been controlled by local capital since last autumn.



OSW Commentary     NUMBER 378 3

included the largest local tabloid ‘Blesk’, which at that time had generated the lowest profit in five 
years. In 2015, VG Passau sold the largest regional daily (‘Deník’) to the Slovak-Czech investment 
group Penta for similar reasons.

Changes that were taking place in 
media ownership were passively 
watched by the government, dom-
inated in 2006–2013 by the right-
wing Civic Democratic Party (ODS), which is opposed to state interference with the economy. However, 
the tax raise motivated by the desire to reduce the budget deficit adversely affected the profitability 
of the press: the VAT rate on newspapers and magazines was gradually increased from 5% to 15% in 
2007–2013. Once the centre-right government lost power, a lower 10% rate was applied in spring 2017.

The media as a springboard into politics
The success of Andrej Babiš is the most striking example of the effectiveness of the strategy of gain-
ing political influence by taking over the media. He created the ANO political movement in parallel 
to founding the media section of his Agrofert corporation (operating mainly in the agricultural, food 
and chemical industries) in 2011. Initially, it only published a free regional weekly. However, in 2013 it 
acquired a leading media group, Mafra. This made it possible for Babiš to acquire two leading opinion- 
-forming journals (‘Mladá fronta DNES’ and ‘Lidové noviny’) and the most popular daily newspaper in 
Prague (‘Metro’, which is available free of charge). This happened two weeks ahead of the election 
to the Chamber of Deputies, as a result of which ANO entered parliament and became the second 
strongest party in the government coalition. Babiš also took over the largest radio station, as well as 
the lifestyle media organisation which he bought in 2017 from the German company Bauer. He has 
been using it to improve his image (the previous owners shunned politicians). Recordings that were 
leaked to the public revealed that he has influenced the content published in the mass media outlets 
he owns. In the recordings, he suggested to journalists working for his media that they publish mate-
rials discrediting his political rivals ahead of the elections. Proof of Babiš’s interference in the editors’ 
work includes accounts of his former employees, as well as the biased coverage of his cabinet’s crises 
(e.g. in publications following anti-government protests). Babiš’s involvement in the media sector 
has led to changes in the mass media regulations. The amendment of the regulations concerning 
the conflict of interest (the so-called ‘lex Babiš’) – adopted at the beginning of 2017 – was intended 
to prevent him from influencing the editorial line of his media outlets (and in general to eliminate 
the conflict of interest resulting from being a leading businessman and politician). Nevertheless, due 
to numerous gaps, the intended goal has not been achieved, and it is obvious to the Czech public 
that even though Babiš has delegated the management of his business interests to trust funds, he 
continues to influence the content published in his media.

The media as an ‘insurance policy’ for business circles
Most Czech billionaires are not interested in a direct involvement in politics, but they view owning 
even unprofitable media groups5 as a means to protect themselves from hostile actions from their 
competitors or interference by politicians. This probably stems from the belief that their businesses 
are potentially prone to attacks, since most of them operate at the interface between business and 
politics or in sectors heavily regulated by the state.

5 Andrej Babiš’s media business (Mafra company) generated regular profits since the takeover in 2013 until 2019. However, 
Zdeněk Bakala’s Economia and Daniel Křetínský’s Czech News Center have been balancing between profit and loss each 
year, and another leading media company, Vltava Labe Media, owned by the Penta financial group, has been generating 
increasing losses over the past few years (2017 and 2018).

Between 2008 and 2020, Czech billionaires took 
over all the popular press titles, TV channels and 
radio stations.



OSW Commentary     NUMBER 378 4

As a result of the changes on the Czech media market, a fragile balance of interests has been de-
veloped, where the mass media organisations controlled by the key oligarchs are very cautious not 
to criticise each other, and investigative journalism is used, for example, to collect evidence discrediting 
business competitors or politicians. This ‘non-aggression pact’ in the media sector concerns above all 
relations between Andrej Babiš, the richest Czech Petr Kellner, Daniel Křetínský and, to some extent, 
the financial group Penta. The good relations between Kellner and Křetínský are further strengthened 
by their business (e.g. joint investments in the German energy industry) and family ties (Kellner’s 
daughter is in a relationship with Křetínský). This is confirmed by journalists’ reports claiming that 
their bosses encourage them to refrain from criticising those in power, as they want to have good 
relations with them. The co-owner of Penta made it clear following the acquisition of ‘Deník’ that he 
had gained a “nuclear suitcase”, a “shield” and “certainty that it would be more difficult for anyone 
to irrationally attack” his company.

Any move outside the ‘non-aggres-
sion pact’ provokes retaliation. The 
media organisations owned by the 
former coal magnate Zdeněk Baka-
la represent a clearly liberal orientation and are usually very critical about the activities of President 
Miloš Zeman and Prime Minister Babiš. In turn, both these politicians undermine the credibility of 
Bakala’s media organisations in public, sometimes using harsh words, and accuse Bakala himself 
of deliberately turning the mining company OKD bankrupt in 2016. The OKD issue is only briefly 
tackled by the media outlets controlled by Bakala. In turn, when the media controlled by Křetínský 
publicised the love affair of the media magnate Jaromír Soukup in 2018 (which ultimately resulted in 
the breakdown of his relationship), Soukup avenged this two weeks later with a broadcast revealing 
Křetínský’s shady deals with ČEZ. This, in turn, irritated Křetínský, who started buying the debts of 
Soukup’s companies.

In some cases, the link between the content published in the Czech media and the interests of their 
owners is easy to notice. For example, the ‘Reflex’ weekly controlled by Křetínský, who operates 
in the coal industry, is often very critical about climate protection demands. Křetínský can use the 
mass media to protect his interests, especially in an energy sector which is strongly dependent on 
state regulations. His strategy is based on buying cheap coal assets, assuming a delay of the coal 
phase-out, and on obtaining subsidies for the transformation of coal power plants, e.g. into biomass 
incineration plants, and for the post-mining land reclamation. Sometimes the media chooses to no 
longer tackle certain issues. For example, after Agrofert took over Mafra in 2013 (at the start of Babiš’s 
political career) the media organisations belonging to this group discontinued the campaign against 
Polish food which had been launched partly to improve their popularity ratings. They did so because 
a campaign of this kind would be too obvious a manifestation of their involvement in the business 
interests of the incumbent prime minister in the agri-food sector.

The enclaves of independence
The strengthening influence of big business on the national mass media affects the perception of its 
independence. The Czech Republic’s position in the World Press Freedom Index published by Report-
ers Without Borders fell from 5th in 2006 to 13th in 2015 and 40th in 2019 and 2020. Also, the mission 
of European journalists’ organisations in autumn 2019 revealed a number of problems, including 
the continuing deterioration of the quality of published materials and deficiency in funds allocated 
to investigative journalism.6

6 Fact-finding mission to Czech Republic, 7th-8th October 2019, Resource Centre on Media Freedom in Europe, October 
2019, www.rcmediafreedom.eu.

The Bohemianisation of the media is sometimes 
branded as oligarchisation, because they are used 
as instruments of political influence.

https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Fact-finding-mission-to-Czech-Republic-7th-8th-October-2019


OSW Commentary     NUMBER 378 5

Public television and new independent initiatives are trying to defend the independence of Czech 
journalism. This allows a fragile balance of interests to be maintained in the media. These attempts 
have been successful partly due to the fact that the public media outlets have thus far proven fairly 
resistant to political influence. They have been able to defend their sovereignty, attracted leading 
journalists, and are still viewed as highly trustworthy and popular.7 They widely publicised e.g. Babiš’s 
conflict of interest as head of government, businessman and media magnate. He has been accused of 
maintaining full control of the decision-making process within his empire, even though he formally 
transferred control of it to trust funds. People linked to the prime minister and president claim that 
the public media favours the opposition. However, the independence of the public media is increas-
ingly at risk; the government is gradually taking control of their supervisory bodies, and the number 
of reports on pressure to restrict the broadcasting of materials critical of the government has been 
increasing.

The presence of Czech billion-
aires on the media market and 
the controversy it is provoking has 
triggered the emergence of new 
media projects, especially online, under the slogan of preserving objectivity and independence. These 
projects have been financed predominantly by smaller entrepreneurs, who either see the business 
potential they offer or are concerned that the big players might abuse their strong position in the 
media. This way the journalists who used to work for the press taken over by Babiš founded the 
investigative magazine ‘Reportér’, the neovlivni.cz website (also investigative), and the ‘Echo’ weekly. 
Paradoxically, Babiš himself helped to promote the latter. Immediately after its creation in 2014, he 
harshly attacked what was then a little-known website and, serving as the Minister of Finance, he 
suggested that financial audits should be conducted at the editorial office (these were carried out 
shortly thereafter). In turn, the investigative website hlidacipes.org was established (among others) 
by the former editor-in-chief of the economic weekly owned by Bakala (he was fired shortly after 
publishing an article affecting the owner’s interests). In turn, the editor-in-chief of forum24.cz left 
the media organisation taken over by Křetínský. The Czech branch of Germany’s T-Mobile has joined 
the struggle for market transparency, supporting the efforts of the Czech Transparency International 
activists aimed at “unveiling the media ownership structures”. These efforts are most likely intended 
to counterbalance the growing influence of its Czech business competitors on the media market, 
since O2, which is owned by Petr Kellner, is its main competitor in the Czech Republic.

Czech capital expansion on foreign media markets
The acquisition of the mass media organisations is also being more frequently used by Czech busi-
nessmen as a way to quickly gain recognition and a network of contacts as part of their foreign 
expansion. Over the past few years, Daniel Křetínský has been particularly successful in this area. 
He began supporting his business in the energy sector (EPH holding) by purchasing major media assets 
in Western Europe. He drew conclusions from his unsuccessful attempt to buy stakes in France’s EDF 
in 2016. At that time, he was little-known in France, and his offer was not taken seriously. In 2018, 
he purchased (according to the French media, for a relatively high price) a number of newspapers 
and magazines, including the popular weeklies ‘Elle’ and ‘Marianne’, and shares in a leading daily 
newspaper (‘Le Monde’) and the most prominent general information weekly (‘L’Obs’). He also made 
an unsuccessful attempt to buy stakes in France’s most popular TV station, TF1, and is also one of the 

7 The daily news broadcast on the public Czech Television network is the most reliable according to 62% of Czechs. Three 
in four residents of the Czech Republic declare they trust Czech Television. See Česká televize byla v prvním pololetí 
nejsledovanější za posledních 12 let, 21 July 2020, www.ceskatelevize.cz.

Billionaires treat the media as an ‘insurance policy’ 
for their businesses, protecting them from attacks 
by their competitors and state interference.

https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=9236
https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=9236


OSW Commentary     NUMBER 378 6

potential buyers of the leading media group M6. At the same time, he struck a deal in the second 
half of 2019 (which he had been negotiating since the end of 2018) to take over the French assets of 
the German company Uniper (above all two coal power plants).

Křetínský has adopted a similar strategy on the German market. He has coupled his engagement in 
the German energy sector (for example, together with PPF, he acquired Vattenfall’s German coal assets 
in 2016) with his 2019 purchase of a 4.1% stake (expanded to 12% in mid-2020) in one of Germany’s 
most important media groups: ProSiebenSat.1 Media. On the other hand, Poland’s Radio Zet, which 
was acquired as part of a larger transaction with the Lagardère group, was sold a few months later, 
which coincided with the previous unsuccessful efforts to expand his presence in the Polish energy 
sector and the plan to sell the coal mine in Czechowice-Dziedzice.

Agrofert, the corporation built by Babiš, is active in Slovakia (his homeland) not only in the agricultural, 
food and chemical industries, but also in the media sector: it publishes Slovakia’s largest economic 
daily (‘Hospodárske noviny’). In Slovakia, like with the Czech Republic, a large section of the media 
is controlled by local businessmen (less often politicians). Some of them are also active on the Czech 
market. In addition to Agrofert, these include the Slovak-Czech financial group Penta, and Kellner. 
Since Kellner has not only acquired television assets in the Czech Republic, but also in Slovakia, Slo-
venia, Bulgaria and Romania, he may try to both protect his business interests in these countries 
and achieve a synergy effect. He is already present in the telecommunications industry in Bulgaria 
and Slovakia (Bulgaria’s no. 1 and Slovakia’s no. 3 mobile operators). This, like in the Czech Republic 
(where he owns the largest mobile operator), makes it possible to combine offers. In Romania, PPF 
also operates on the real estate market. In turn, the Mall online store, in which PPF has a 40% stake, 
also operates on television markets in all of the countries listed above, except Bulgaria. After Kellner 
took over Slovenia’s largest television station, the country’s government circles started showing an 
interest in him. Prime Minister Janez Janša, who had branded this TV station as “the largest opposition 
party”, met with him in Ljubljana at the beginning of December 2020. The media linked the meeting 
with the consent granted to EPH (owned by Křetínský, who has close ties with Kellner) to acquire 
a 49% stake from the Slovenian state-owned rail transport company.8

Conclusion
The influence of foreign capital on the media in the Czech Republic has been marginalised over the 
past decade or so. Since the media takeover in the Czech Republic, the position of local billionaires 
has been significantly strengthened, and some of them have shown ever greater ambitions to influ-
ence politics and shape socio-economic life in the country. Nevertheless, major differences of interest 
among them, new independent journalists’ initiatives and a strong, independent public media guar-
antee a relatively high level of pluralism. However, the controlling function of the media has visibly 
weakened because most of the oligarchs who own them do not want to enter into devastating mutual 
disputes, as well as due to the increasing opportunism and self-censorship seen among journalists.

The fact that the Czech mass media is now controlled by domestic businessmen has not helped elim-
inate foreign influence on the public debate inside the country. When TV Nova was being taken over 
by the PPF group owned by Kellner, concerns were raised that this most popular Czech commercial 
television could be used to promote pro-Chinese and pro-Russian policy, given the new owner’s ex-
tensive interests in both of these countries. These concerns were fuelled when it was revealed (after 
the deal) that Kellner had sponsored a wide-ranging campaign to soften China’s negative image 
prevalent in the Czech media.

8 Cf. K. Dębiec, M. Seroka, Słoweńsko-czeski sojusz w kolejowych przewozach towarowych, OSW, 15 December 2020,  www.
osw.waw.pl.

https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2020-12-15/slowensko-czeski-sojusz-w-kolejowych-przewozach-towarowych


OSW Commentary     NUMBER 378 7

APPENDIX

Chart 1. Changes in the Czech media ownership structure in 2007–2020

By principle, the citizenship/nationality of the end company owner rather than the country of its regis-
tration (in some cases Cyprus or the Netherlands) were taken into account, unless it was impossible 
to identify the owner.

Sources: Media Projekt: number of readers in 2007 and the second half of 2019 (press); Netmonitor: share in total page 
views for December 2007 and June 2020 (Internet); Radioprojekt: share in total audience in the first and second quarters of 
2007 and the third and fourth quarters of 2019, euro.cz (radio); ATO – Nielsen Admosphere / ATO – Mediaresearch: share in 
total audience not younger than 15 in 2007 and in the first half of 2020 (TV).

Czech private 11.8%

German 49.6%

German 6.6%

Swiss 16.1%

Finnish 8.5%

other 5.9%

no data 8.1%
Czech private 90.0%

no data 3.4%
2019/20202007

PRESS 
owners:

Czech private 34.0%

Czech public 23.0%

French 21.3%

German 13.5%

Irish 8.2%
Czech private 77.3%

Czech public 22.7%
2019/20202007

RADIO
owners:

Czech public 31.3%

Czech public 31.9%

Cypriot* 4.6%

US 39.6%

Swedish 19.4%

no data 9.1%
Czech private 58.1%

no data 6.0%
2019/20202007

TV
owners:

* This concerns the Atmedia company, which is controlled by firms registered in Cyprus whose ownership structure is rather non-transparent.
   Specialist media speculate that Czech capital may be involved in them. 

Czech private 39.0%

Czech public 2.4%

German 40.0%

US 8.9%

Swiss 6.2%
Austrian 3.5%

Czech private 97.1%

Czech public 2.9%
2019/20202007

NEWS WEBSITES
owners:



OSW Commentary     NUMBER 378 8

Table 1. Key deals involving Czech media outlets in the past few years
Year Transaction subject Seller Buyer Value

2008 Economia, the assets of which 
included the most important 
economic daily newspaper and 
various economic magazines

Verlagsgruppe 
Handelsblatt 
(Germany)

Respekt Media 
(Zdeněk Bakala)

Estimated: 2 billion 
CZK (around 
80 million euros) 
for an 88% stake

2013 Mafra, the assets of which included 
two leading opinion-forming daily 
newspapers (along with popular 
websites) and Prague’s most popu-
lar daily newspaper (free of charge)

Rheinisch-Bergische 
Verlagsgesellschaft 
(RBVG; Germany)

Agrofert 
(Andrej Babiš)

Estimated: 
3.7 billion CZK 
(around 145 million 
euros)

2013–
2014

Londa, the assets of which included 
the most popular radio station, 
Impuls

Eurocast (Germany) – 
2/3 of the shares; 
Czech Ivan Baťka – 
1/3 of the shares

Agrofert 
(Andrej Babiš)

Estimated: 
500–750 million 
CZK (around 20–30 
million euros)

2013–
2014

Ringier Axel Springer CZ (renamed 
as Czech News Center – CNC), the 
assets of which included two key 
tabloids and a leading opinion 
weekly

Ringier 
(Switzerland) and 
Axel Springer 
(Germany) – 50% 
each

Czech News 
Center (50% – 
Daniel Křetínský; 
40% – Slovak 
Patrik Tkáč)

4.7 billion CZK 
(around 180 million 
euros)

2015 Vltava Labe Press, the assets of 
which included a network of the 
largest regional dailies and weeklies 
(around 70 regional editions

Verlagsgruppe 
Passau (Germany)

Penta (44% – 
Slovak Jaroslav 
Haščák; 43% – 
Marek Dospiva)

Around 67 million 
euros

2017 TV Prima, the second most popu-
lar private TV station in the Czech 
Republic

Modern Times 
Group 
(MTG; Sweden)

GES Media 
(Ivan Zach)

Around 3.2 billion 
CZK (around 
125 million euros) 
for a 50% stake 
and management 
control

2018 A package of radio assets – leading 
radio stations in the Czech Republic, 
Poland, Romania and Slovakia 

Lagardére Group 
(France)

Czech Media 
Invest (CMI; 50% – 
Daniel Křetínský; 
40% – Patrik Tkáč)

73 million euros

2018 Bauer Media, with around 
30 magazines in the Czech Republic 
and Slovakia (19% of the Czech 
magazine market)

Bauer Media Group 
(Germany)

Mafra, Agrofert 
holding 
(Andrej Babiš)

Around 1 billion CZK 
(around 40 million 
euros)

2019–
2020

Central European Media Enterprises 
(CME) which had 30 TV channels in 
5 European countries at its disposal, 
including the most popular stations 
in the Czech Republic and Slovakia 

AT&T 
(the largest 
shareholder – 64% 
shares; USA)

PPF 
(Petr Kellner)

Around US$2.1 
billion (around 1.75 
billion euros), inclu-
ding 52% for AT&T

Source: own research.

Table 2. Czech media business potentates
Name No. on 

the Czech 
rich list

Year 
of 
birth

Fortune 
(in euros)

Market share by media type and key 
media owned

Main business 
outside the media

Petr 
Kellner

1 1964 13.3 
billion

TV: 27.1% – 2nd place (including the 
most popular private TV station - Nova)

TV / Internet: the most popular IP TV – 
O2 TV (with some premium content, 
such as sports broadcasts)

Internet: 2.6% (tn.cz)

telecommunications, 
financial services



OSW Commentary     NUMBER 378 9

Name No. on 
the Czech 
rich list

Year 
of 
birth

Fortune 
(in euros)

Market share by media type and key 
media owned

Main business 
outside the media

Andrej 
Babiš

4 1954 2.66 
billion

Press: 25% – 1st place (including the 
most popular opinion daily ‘Mladá 
fronta DNES’ and the most popular 
weekly ‘Téma’)

Radio: 13.6% – 3rd place (the most 
popular radio – Impuls)

Internet: 18.4% – 2nd place (idnes.cz, 
lidovky.cz)

politics, agri-food, 
and chemical 
industries

Daniel 
Křetínský

5 1975 2.51 
billion

Press: 24.6% – 2nd place (including 
the two largest tabloids – ‘Blesk’ and 
‘Aha!’ – and the second most popular 
weekly ‘Reflex’)

Radio: 17.6% – 2nd place (Frekvence 1, 
Evropa 2)

Internet: 12.5% (blesk.cz, reflex.cz, 
info.cz, e15.cz)

energy sector 
(mines and power 
plants)

Marek 
Dospiva

8 1969 880 
million

Press: 18.2% – 3rd place (including the 
main regional daily, ‘Deník’); co-owned 
with other partners from the Penta 
group in which he holds a 43% stake 

Internet: 10% (denik.cz)

real estate, 
healthcare

Zdeněk 
Bakala

12 1961 680 
million

Press: 2.9% (including the main 
economic daily ‘Hospodářské noviny’, 
the most popular economic weekly 
‘Ekonom and the leading opinion weekly 
‘Respekt’)

Internet: 10.5% (aktualne.cz, ihned.cz)

real estate, financial 
services, and in the 
past coal mining

Ivo 
Lukačovič

16 1974 630 
million

Internet: 17% – 3rd place (seznamspravy.
cz); he also holds 1/3 shares in Zdeněk 
Porybný’s media

IT, innovations

Ivan 
Zach

35 1964 240 
million

TV: 24.3% – 3rd place (second largest 
private TV – Prima)

Radio: 12.7% (Country, Kiss, Beat)

industry, real estate

Ivo 
Valenta

41 1956 210 
million

Internet: 3% (parlamentnilisty.cz) politics, gambling, 
real estate, hotels 

Jaromír 
Soukup

- 1969 120 
million

Press: 6% (including the leading opinion 
weekly ‘Týden’ – turned into monthly in 
spring 2020)

TV: 5.8% (TV Barrandov)

telecommunica-
tions and media 
consulting, market 
research

Zdeněk 
Porybný

- 1945 unknown Press: 3.6% (mainly the second most 
popular opinion daily ‘Právo’) 
Internet: 20.3% – 1st place (novinky.cz)

-

The market shares are not held directly by a given person but rather by the company which the person 
has key influence on or is final beneficiary of. 

The fortunes have been assessed according to the Czech edition of the ‘Forbes’ magazine (as of the 
end of 2019), except for Jaromír Soukup (‘Euro’ weekly). Information on the market share is based 
on the following data: Media Projekt (press; number of readers in the second half of 2019), ATO – 
Nielsen Admosphere (TV; share in total audience not younger than 15 years old in the first half of 
2020), NetMonitor (Internet; share in total page views for news websites in June 2020), Radioprojekt 
(radio; audience share in the third and fourth quarters of 2019). 



OSW Commentary     NUMBER 378 10

Chart 2. The most important people in the Czech media market by influence 
on its specific segments
     

Sources: Information on the market share based on the following data: Media Projekt (press; number of readers in the se-
cond half of 2019), ATO – Nielsen Admosphere (TV; share in total audience not younger than 15 years old in the first half of 
2020), NetMonitor (Internet; share in total page views for news websites in June 2020), Radioprojekt (radio; audience share 
in the third and fourth quarters of 2019). 

Chart 3. Information sources used by the Czech public

Radio has not been taken into account in these data. 62% of Czechs listen to the radio on a daily 
basis (Radioprojekt, 2019), 73% consider it a reliable source of information (the largest ratio among 
all the media; AMI Digital Index 2020), and 59% trust it (CVVM, 2020).

Source: Reuters Institute Digital News Report 2020. 

Chart 4. Confidence in specific types of media outlets in the Czech Republic 
in 2004–2020

Source: CVVM.

0

5

10

15

20

25

30

Petr
Kellner

Andrej
Babiš

Daniel
Křetínský

Marek
Dospiva

Ivan
Zach

Zdeněk
Bakala

Ivo
Lukačovič

Jaromír
Soukup

Zdeněk
Porybný

27.1

2.6

25.0

17.6

12.5
10.0

12.7

2.9

10.5

17.0

6.05.8

20.3

13.6

18.4

24.6

18.2

24.3

3.6

InternetRadioTVPress
[%]

0

20

40

60

80

100 [%]
88

24

76

Social mediaInternet TV Press

49

0

10

20

30

40

50

60

70

80

InternetRadioTVPress

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

[%]


